Ondanks een krimpende wereldwijde wijnmarkt heeft de Zuid-Afrikaanse wijnexport in 2024 een opmerkelijke prestatie geleverd met een waardegroei van 4% tot €539 miljoen euro. Het totale exportvolume bleef stabiel op 306,2 miljoen liter. Een knappe prestatie in een uitdagend jaar dat gekenmerkt werd door geopolitieke spanningen en inflatie die het besteedbare inkomen van wijnliefhebbers aantastte. Siobhan Thompson, CEO van Wines of South Africa (WoSA), bevestigt dat de Zuid-Afrikaanse wijnsector veerkrachtig bleef in dit turbulente jaar.

Exportcijfers en kansen voor WoSA

Wereldwijd blijft wijnconsumptie dalen; volgens de Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding (OIV) is de consumptie tussen 2008 en 2023 met 10% afgenomen. Grote markten zoals het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten tonen sinds jaren een dalende consumptie per hoofd van de bevolking.
Toch is er ook goed nieuws: de export van gebottelde Zuid-Afrikaanse wijnen groeide met 4% in waarde tot €412 miljoen euro (123,4 miljoen liter, +5%), terwijl bulkexport €126,6 miljoen euro behaalde, ondanks een daling in volume tot 182,8 miljoen liter (-3%). Daarnaast winnen gebottelde Zuid-Afrikaanse wijnen terrein in belangrijke markten zoals Nederland, Canada en Japan, en ook in opkomende Afrikaanse landen zoals Tanzania, Ghana en Mozambique.

Focus op kwaliteit en diversiteit

Bulkwijnen van druiven zoals Chardonnay, Sauvignon Blanc en Pinotage blijven het best presteren, consumenten kiezen steeds vaker voor specifieke druivenrassen boven generieke rode of witte wijnen. Dit wijst op een groeiend onderscheid in de markt, wat kansen biedt voor hogere marges.

Siobhan Thompson prijst de producenten die zich onderscheiden door strategische marktbenadering en innovatie: “Frisse, verfijnde wijnen en sterke merkproposities presteren uitstekend, ondanks de uitdagingen in de markt.”

Rico Basson, CEO van South Africa Wine, benadrukt de veerkracht van de sector: “We blijven innoveren, met nieuwe droogtebestendige druivenrassen en klimaatbestendige aanpassingen. De balans tussen voorraden en verkoop is optimaal op dit moment terwijl we ons voorbereiden op de oogst van 2025. Onze kwaliteit wordt nog steeds wereldwijd erkend, en daar mogen we trots op zijn.”

Kijkend naar 2025

WoSA kijkt uit naar evenementen zoals ProWein (16-18 maart) en CapeWine (10-12 september), een showcase voor internationale handel en media. “De diversiteit en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding van Zuid-Afrikaanse wijnen blijven wereldwijd indruk maken,” aldus Thompson.

Met Kaapstad uitgeroepen tot ”s Werelds Beste Stad’ door Time Out en ‘Best Food City’ volgens Condé Nast Traveller, lijkt 2025 een boost te beloven voor het wijntoerisme en de internationale aandacht voor Zuid-Afrikaanse wijnen.

Een infographic van het report vind je via de knop hieronder↴

🍇🥂Geen enkel wijnweetje, recept, wijn-spijs advies
of culinair nieuwtje missen🍷🍴?
Schrijf je dan hier in
voor onze wekelijkse nieuwsbrief en/of
volg Anne-Wies op
InstagramLinkedIn of Facebook

Bron: persbericht