Onafhankelijke wijnwinkels zijn niet dik gezaaid in Nederland. Wijnwinkel/ proeflokaal LenselinQ in Rotterdam is er echter zo een. Onderin een onbestemd 70-er jaren appartementencomplex  in centrum Rotterdam is Martijn Lenselink samen met zijn vrouw Chris neergestreken. Marjolein Kooistra* komt er graag.

Aan een soort pleintje met aan de overkant van hun kleine, zonnige terras het moderne Timmerhuis van Rem Koolhaas, het traditionele Rotterdamse Stadhuis, en rechts het postmodernistische politiebureau. Een wat onbekende en moeilijke plek in het centrum, maar dat past wel bij de eigen(gereid)heid van Martijn. Niet het geijkte of het gemakkelijke zoeken.  Hij wil een plek maken waar mensen zich thuisvoelen. In deze setting spreek ik Martijn in een vanwege corona gesloten wijnlokaal, op een middag in november. Maar ondanks dat het gesloten is en het weer wat guur, blijft de zaak een warme huiselijke sfeer hebben. We kijken op het water van de Delftse Vaart en Martijn zit op zijn praatstoel.

Het begon allemaal bij oma en opa

“Als kind kwam ik heel erg vaak bij mijn Indische opa en oma, de familie van mijn moeder komt uit Timor. In hun huis in Leerdam werd door mijn oma heel veel en vaak gekookt. Voor familie en vrienden, maar ook voor mensen uit de buurt die bij hen kwamen eten in het wat je nu een huiskamerrestaurant zou noemen. Al heel vroeg had ik interesse in alle geuren en smaken die bij mijn opa en oma in huis waren”, vertelt Martijn enthousiast. “Toen ik wat ouder was werd ik erop uitgestuurd om inkopen te doen. Mijn oma vertelde dan precies waar ik op moest letten om de juiste spullen te kopen. Hoe het eruit moest zien, wat de geur of kleur moest zijn, maar ook hoe je een prijs kon maken. Ik heb een bijna fotografisch geheugen en al die geuren, kleuren, smaken en ondernemersadviezen werden als ware in een ‘database’ in mijn hoofd opgeslagen.“ Martijn vertelt  verder dat hij al heel jong in de horeca is gaan werken . Zijn ‘database’ en de lessen van zijn oma kon hij daarbij goed gebruiken voor zijn creatieve ideeën en daarin ligt ook de kiem van zijn latere ondernemerschap.

Van de Zwethheul naar de Gouden Ton

Na wat baantjes in diverse horeca wist hij in zijn zeer jonge jaren te brengen tot sommelier bij de Zwetheul, 2*nabij Rotterdam.  Waar hij in een paar jaar tijd opklom tot 1e sommelier. Daarna verliet hij de horeca en begon een filiaal van de Gouden Ton in de Van Oldenbarnveldstraat in Rotterdam. Hier kon hij met zijn wijnen uitgebouwde ‘database’ bijzondere wijnen aan de man/vrouw brengen. Hij introduceerde ook laten proeven van de wijn in de winkel.  Hierdoor kon je jezelf laten verleiden door de smaak en Martijns kennis en wist je waarmee je naar huis ging.  Hij stimuleerde je (en dat doet hij nog steeds) om een wijn te kiezen buiten de gebaande paden, om daarmee je smaak verder te ontwikkelen.  In deze setting ontmoette ik in 2004 Martijn voor het eerst.

Van de catering en naar LenselinQ   

Na een aantal jaren zocht hij wat anders. “Mijn vrouw Chris startte een cateringbedrijf en daar ben ik bij aangehaakt. Chris deed de hapjes en de gerechten. Ik zocht de wijnen uit en hielp mee waar nodig. Maar toch, het directe contact met klanten miste ik op een gegeven moment en kwam er weer een wijnwinkel in beeld. Niet een bij een keten maar een zelfstandige zaak waar ik zelf kon beslissen wat er te koop was.” Na een aantal jaren ontstond het idee om naast de winkel een wijnlokaal te beginnen voor een klantengroep die slecht wordt bediend in Rotterdam. “Mensen die een rustige plek zoeken waar je in een huiselijke sfeer kan genieten van wijn en hapjes. Een plek die er in Rotterdam nog niet was, en waar een afspiegeling van de stad samenkomt en zich thuisvoelt. Mensen van allerlei nationaliteiten, van alle leeftijden en sociale status.  In feite een groot deel van onze vaste klanten.

Zonder wijnmakers geen wijnwinkel

Zoals bij alles wandelt Martijn in het zoeken naar wijnen zijn eigen weg.  Hij doet veel onderzoek, krijgt tips van klanten en makers uit zijn netwerk.  Zijn innerlijke ‘database’ is daarbij zijn kompas. Martijn zoekt wijnmakers die zich onafhankelijk opstellen en trouw zijn aan zichzelf, hun terroir en hun omgeving. Die geen concessies doen aan de handel of hun wijngaard. Hij zoekt wijnmakers die de natuur zo veel mogelijk z’n gang laten gaan en die een wijngaard hebben die in balans is, zodat er geen kunstmatige toevoegingen nodig zijn. Makers die niet met kortingen werken en transparant zijn in de prijsstelling. Het liefst gaat hij langjarige relaties aan.

“Een goed persoonlijk contact met de wijnmaker vind ik essentieel. Ik moet een goed gevoel hebben – een klik zeg maar, als dat niet het geval is maar de wijn super – ga ik toch niet met ze in zee”

Om zijn klanten en gasten kennis te laten maken met zijn wijnmakers maakt hij samen met een bevriende documentairemaker een film waarin hij op zoek gaat naar de ziel en identiteit van de wijnmaker en zijn/haar wijn.

Het LenselinQ gevoel: de uitkomst van een lange weg

“Gaandeweg de jaren hebben we wat Chris en ik noemen het ‘LenselinQ gevoel’ ontwikkeld” vertelt Martijn. “Of eigenlijk is het gewoon ontstaan door hoe we de dingen doen en wie we zijn.  Waarbij bijzondere wijnen, smaakvolle hapjes en gastheerschap een drie-eenheid vormen. Daarmee willen we een plek creëren waar iedereen zich thuisvoelt, op z’n gemak is, zich geborgen voelt zelfs. Daar werken we aan, dat vragen we van onszelf, van ons personeel en we hopen dat onze gasten en klanten daar onderdeel van zijn. Want LenselinQ is een afspiegeling hoe we zijn, wars van alles, redelijk tegendraads, gericht op kwaliteit, de klant en de wijnmaker– een eigen stijl.”
“We merken dat mensen die dat ook zo ervaren zich bij ons thuisvoelen en vaak terugkomen. Daar doen wij het voor, de gast of klant gelukkig maken met wat we te bieden hebt aan kennis, smaken en aandacht, dat maakt ons ook gelukkig.”

Lenselinq
Haagseveer 32-34
3011 DA Rotterdam
https://lenselinq.nl/

 

*Marjolein Kooistra is communicatie adviseur  aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, faculteit sociale wetenschappen. Zij is fervent lid van de organisatie Slow Food en dol op alles wat er gebeurt in haar stad, Rotterdam. Lees hier de artikelen van Marjolein

🍇🍷🍴Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in✏️voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

#marjolein