In november kwam Rodolphe Lameyse (CEO Vinexposium) naar Nederland en presenteerde aan pers en andere genodigden enkele interessante IWSR cijfers over de in februari 2025 te houden Wine Paris.
Wine Paris, een krachtig knooppunt
Tegen de achtergrond van geopolitieke, economische en milieu-instabiliteit maakt de wereldwijde wijn- en sterke drankindustrie een periode van ongekende turbulentie door: klimaatverandering, historisch lage oogstniveaus, dalende consumptie, een vertraging in de export en de dreiging van protectionistische belastingen, om een paar te noemen. Op wereldschaal hebben de onzekerheden een cumulatief effect.
Geconfronteerd met deze complexe crisis is isolatie geen optie. Het is door krachten te bundelen dat oplossingen ontstaan. Belanghebbenden in de industrie voelen dan ook steeds meer de behoefte om zich rondom een krachtig knooppunt te verzamelen, om hun banden te versterken en met elkaar in contact te komen.
Feiten en Cijfers over de Nederlandse Wijn- en Spirits Markt
In Nederland leidde het slechte zomerweer in 2023 tot een aanzienlijke daling van het terrasverbruik, wat resulteerde in afnames binnen belangrijke categorieën zoals bier en gin, die populair zijn voor buitenconsumptie.
Economische druk verergerde de situatie, met verminderde koopkracht, stijgende energiekosten en de terugbetaling van COVID-19-leningen die de verkoop in de horeca beperkten.
Consumentenvoorkeuren veranderden eveneens: er werd vaker gekozen voor goedkopere alternatieven zoals Cava en Prosecco in plaats van Champagne vanwege prijsgevoeligheid.
Vodka presteerde beter dan gin dankzij de betaalbaarheid en veelzijdigheid.
De e-commerce vertoonde herstel en vertegenwoordigde 4,5% van de off-premise alcoholverkoop, terwijl de on-premise sector een daling van 3% in het marktaandeel zag van 2022 tot 2023.
Een positief punt was de stijging van alcoholvrije opties, waarbij alcoholvrije sterke dranken met 22% groeiden ten opzichte van het voorgaande jaar en alcoholvrije mousserende wijnen zelfs met 29,7% toenamen, wat wijst op een groeiend gezondheidsbewustzijn onder consumenten.
De markt wordt gekarakteriseerd door een hoge prijsgevoeligheid, waarbij consumenten vaak grensoverschrijdend winkelen om te profiteren van lagere accijnzen in Duitsland.
De accijnsveranderingen in 2024 hadden een onevenredige invloed op dranken met een hoger alcoholpercentage, wat leidde tot een verschuiving naar alternatieven met een lager alcoholgehalte.
Bovendien blijven welvarendere gebieden in de Randstad-regio de trends en de adoptie van premiumproducten aandrijven.
Heb je deze interessante briefing gemist? Het volledige rapport kun je hier vinden.
Over WINE PARIS
Wine Paris is het jaarlijkse evenement voor internationale wijn en spirit professionals. Het wordt half februari gehouden, een belangrijk tijdstip in het jaar. Wine Paris streeft ernaar een centraal ontmoetingspunt te zijn voor professionals uit de wijn- en spiritindustrie, waarbij het een breed scala aan producten presenteert en producentenregio’s van over de hele wereld in de schijnwerpers zet.
Over VINEXPOSIUM
Vinexposium fungeert als een wereldwijd verbindend platform voor alle segmenten van de wijn- en sterke drankindustrie. Met een divers aanbod aan evenementen, verspreid over het hele jaar en de wereld, brengt het exposanten en bezoekers samen op 8 jaarlijkse bijeenkomsten. Als strategische partner van de sector stimuleert Vinexposium het verkoopbereik en creëert het nieuwe dynamiek voor de industrie
Over IWSR
IWSR (International Wine and Spirits Research), is een toonaangevend bedrijf dat gegevens en inzichten biedt over de wereldwijde alcoholische drankenmarkt. Het richt zich op trends in wijn, sterke dranken, bier, cider en kant-en-klare dranken (RTD’s) in meer dan 160 landen. IWSR analyseert niet alleen productie- of exportcijfers, maar concentreert zich op daadwerkelijke consumptie.
🍇🥂Geen enkel culinair of travel nieuwtje missen🍷🍴?
Schrijf je dan hier in
voor onze wekelijkse nieuwsbrief en/of
volg Anne-Wies op
Instagram, LinkedIn of Facebook
Geef een reactie