Op een prachtige lentedag komen elf heren en twee dames samen in de sfeervolle Moestuinzaal van Villa Augustus te Dordrecht. Sommigen kennen elkaar, anderen niet. Maar één  liefde delen ze. Die voor Port. Vandaag een bijzondere proeverij van Vintage Port 1994.

Vintage Port 1994 proeverij Villa Augustus

Vintage Port 1994, twintig jaar eerder

Toen de Vintage Port 1994 in 1997 op de markt werd gebracht had een deel van het vandaag aanwezige gezelschap tezamen een reeks port uit dat jaar geproefd. Guus van Otterloo (www.terroirwijn.nl) neemt het initiatief om deze zelfde Vintage Port nu, bijna twintig jaar later, opnieuw te proeven. Mede dankzij de inbreng uit privé-kelders van enkele aanwezigen kunnen wij genieten van een mooie line-up.
Fred Nijhuis (www.fred-nijhuis.nl) neemt op verzoek van Guus van Otterloo het woord en heet ons en speciaal onze zojuist uit Londen overgevlogen gast Peter Mansell van het veilinghuis Christie’s welkom.  Vintage 1994 werd direct erg gehyped. Tja, de verkoop is belangrijk. Later werd men wat voorzichtiger. Het blijft een heel mooi jaar, maar met de kennis van nu zou het wellicht een nog mooier jaar zijn geweest. Men was toen met name onder de indruk van het fruit. Maar of dat bewaarpotentieel betekent? We gaan het ondervinden.

Vintage Port 1994, de proeverij

De Vintage Ports zijn twee uur van tevoren gedecanteerd en teruggeschonken in de originele fles. We proeven blind in flights van twee of drie met halverwege een korte pauze om weer fris te zijn voor de laatste flights.

Photo4

Vintage Port 1994 Flight 1
1) Kopke
2) Quinta da Romaneira
De Kopke is al erg ontwikkeld qua kleur en smaak en lijkt meer op een tawny waar de tweede port wel fruit heeft maar wat simpel lijkt voor een vintage.

Vintage Port 1994 Flight 2
3) Ramos-Pinto
4) Churchill’s
De Ramos-Pinto Vintage Port 1994 heeft veel fruit, maar wordt in de mond als snel wat dun en scherp. De Churcill’s Vintage Port 1994 heeft iets vegetaals net zoals, volgens sommigen, de eerste port. Het kan volgens Fred zijn dat dit komt doordat er in 1994 veel regen werd voorspeld waardoor sommigen hun druiven wellicht te vroeg hebben geplukt. Beide ports zijn in orde, maar niet wat je verwacht van een Vintage Port 1994.

Vintage Port 1994 Flight 3
5) Dalva
6) Niepoort
7) Osborne
Alle drie transparent bruinrood met niet veel fruit en kracht. Hoewel er door sommigen stellig wordt verklaard dat het niet zo is komen de eerste twee, met name de Niepoort, mij niet helemaal zuiver over. Stoffig, vlurkig (vleugje kurk) en bitter. Maar ja, wie ben ik ;-). In elk geval geen sterke serie, daar zijn we het over eens.

Vintage Port 1994 Flight 4
8) Martinez
9) Sandeman
10) Quarles Harris
De eerste Vintage Port 1994 is het meest bruin. Hij is zacht, elegant en rijp. Niet al te lang bewaren. De andere twee hebben meer fruit, kruidigheid en tannines waarbij de laatste het meest stevig is. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als deze ports nog ouder worden.

Vintage Port 1994 Flight 5
11) Gould-Campbell
12) Smith-Woodhouse
13) Dow
Alle drie zijn ze donker roodbruin van kleur en hebben veel fruit en fraîcheur. In de neus, mond als ook in de afdronk. Hoewel alle drie nog wel zo’n tien tot twintig jaar houdbaar zullen zijn heeft de laatste wellicht de grootste bewaarpotentieel. Deze flight is een mooie afsluiter van deel een van de proeverij.

Port Vintage 1994

Vintage Port 1994 Flight 6
14) Croft
15) Warre
16) Skeffington
De eerste twee zijn donkerroodbruin van kleur en hebben veel donker fruit en stevige tannines, met name de tweede. Dat is de minst ontwikkelde wijn tot nu toe. De Skeffington valt erg uit de toon. Gronderig, groentenat. Volgens de inbrenger is deze port niet zuiver en hoort hij anders te smaken. Er is geen tweede fles om dat te ondervinden.

Vintage Port 1994 Flight 7
17) Quinta do Noval
18) Quinta do Noval Nacional
19) Fonseca
De Fonseca Vintage Port 1994 heeft kurk maar gelukkig is er een tweede fles beschikbaar. De eerste twee wijnen zijn paarsrood van kleur, de Fonseca robijnrood. Ook qua geur is de laatste iets meer ontwikkeld. Waar in de eerste twee het donkere cassisfruit overheerst zijn in de laatste wijn meer caramel, rood fruit en krenten te proeven. Dat 1994 een groot jaar is proeven we hier. Wijn 18 krijgt van mij de meeste punten, op de voet gevolgd door 17 en tenslotte 19. Opvallend is dat vrijwel iedereen hierover een andere en uitgesproken mening over heeft. Zo zie je maar: ‘points are pointless‘ merkt Fred Nijhuis terecht op.

Vintage Port 1994 Flight 8
20) Quinta do Vesuvio
21) Taylor’s
22) Graham’s
Wijn 20 is, merkt een van de proevers op, zoals je verwacht van een Vintage port: jeugd en kracht. Dit is inderdaad een mond vol port. Veel dik donker fruit, zeer spicy en met een lange, krachte afdronk. De Taylor’s valt een beetje uit de toon in deze laatste flight. Er wordt ook van deze wijn een tweede fles opengemaakt. Een groot verschil tussen het ‘foute’ glas en het nieuw ingeschonken is niet waar te nemen. Het lijkt er op dat het toch de stijl van de port is en het kleine verschil veroorzaakt is door het tijdstip van decanteren. Het blijft de meest ontwikkelde van deze flight. De hekkensluiter Graham’s is in de neus nog behoorlijk gesloten, maar heeft in de mond ook veel fruit hoewel wat slanker en eleganter dan nummer 20.

Legendarische Vintage Port 1994 proeverij

Hoewel een enkele Vintage Port 1994 zich niet gaf zoals verwacht was dit een legendarische proeverij wij wij allemaal heel blij van werden. Ondanks mijn serieuze gezicht ben ik blij dit met mede-portliefhebbers gedeeld te hebben.

Vintage Port 1994 proeverij

Met dank aan Daan Jonker voor de foto’s van deze Vintage Port 1994 proeverij.

LINKS:

Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Meer lezen over port op deze website? Klik hier 

#portweetje
#port