Meer wijnen uit traditionele landen als Frankrijk, Spanje en Italië, minder drinken maar van betere kwaliteit en in de horeca een ruime keuze per glas. Dat zijn enkele resultaten van een onderzoek uitgevoerd door wijn- en foodcommunicatiebureau Pitch PR. Tegen het einde van de lockdown werden alle professionele wijnimporteurs en grote retailers gevraagd hun verwachtingen te delen over de wijnmarkt in Nederland over de komende anderhalf jaar.
In het onderzoek werd gevraagd naar verwachtingen en trends op het gebied van verkoop van wijnen uit bepaalde landen en gebieden, verwacht consumentengedrag en het wijnbeleid van de horeca na de afgelopen maanden lockdown. Aan het onderzoek is meegewerkt door vijfenzestig professionele wijnkopers waaronder bedrijven als Henri Bloem, Vinites, Sligro, Hema, Walraven Sax, Okhuysen, Pallas Wines, De Monnik Dranken, Wijnimport Bart, Fourcroy, Les Genereux, Verbunt Verlinden en vele anderen. Naast het eigen onderzoek werd ook gekeken naar enkele (inter)nationale artikelen over de actuele wijnindustrie in onder andere Wineintelligence.com, Journal of Wine Economics, Euawe.com, Robertparker.com, Horeca Misset en Entree Magazine.
Een belangrijke conclusie is dat de wijnbranche verwacht dat consumenten meer wijn thuis gaan nuttigen en minder wijn gaan bestellen in horeca. De consument heeft de online wijnshop ontdekt en dit verkoopkanaal groeit snel. Waar in de supermarkt de wijnen tot € 6,00 de meeste kansen bieden, wordt online vaker een duurdere fles besteld.
De importeurs verwachten dat het aandeel wijnen uit traditionele wijnlanden als Frankrijk, Italië en Spanje weer groeit, met name voor de wijnen tot € 6,00. Een goed voorbeeld hiervan is Pays d’Oc IGP, de wijnregio waar 58 druivenrassen zijn toegestaan die vaak herkenbaar op het etiket staan. In Nederland is 33% van de Franse wijnimport een Pays d’Oc IGP wijn.
Het aanbod in de horeca verandert volgens de sector. De wijnkaarten zullen compacter worden, minder flessen op voorraad en de consument zal vaker per glas bestellen. De standaard prijsmarge van factor 5 zal geleidelijk vervangen worden door een vaste opslag op alle flessen. Hierdoor worden ook de luxere wijnen betaalbaar. De wijnsector heeft door het wegvallen van de horeca tijdens de lockdown flinke klappen gehad, en verwachting is dat pas in het tweede kwartaal van 2021 de verkoopcijfers weer op het normale niveau zijn.
Vijftien wijntrends voor de supermarkten en wijnshops
- Wijnen uit Frankrijk, Spanje en Italië meest in trek
- Consumenten gaan minder wijn drinken maar wel betere
- Flinke prijsdalingen kwaliteitswijnen verwacht, herstel in 2021
- Sinds 2014 21% prijsstijging gemiddelde fles, van € 4,53 naar € 5,49
- Crisis heeft op korte termijn vooral negatief impact op luxere wijnen van meer dan € 10,00
- Meer vraag naar Cava en Prosecco
- Goede kwaliteit rosé wijnen gehele jaar door
- Andere, minder bekende druivenrassen
- Vraag bio en duurzaam blijft toenemen
- Groei online aankopen van kwaliteitswijnen
- (Her)ontdekking van de wijnwinkel of slijterij, vooral voor het weekeinde
- Gekoelde rode wijnen
- Wijnen in magnums (inhoud van twee flessen)
- Vraag naar alcoholarme en alcoholvrije wijnen neemt toe (vooral door millennials)
- Consumenten zijn trouw aan de wijnmerken
Vijftien wijntrends voor de horeca
- Meer vraag naar wijnen uit Frankrijk, Italië, Spanje
- Meer Cava en Prosecco, minder Champagne
- Meer wijnaanbod “by the glass”
- Minder uitgebreide wijnkaarten
- Wijnverkoop via eigen webshops van restaurants, in combinatie met afhaal of bezorg
- Online trainingen, webinars en proeverijen
- Restaurant bezoeker staat open voor minder bekende druivenrassen
- Meer keuze gewenst in het start segment tussen 20 en 35 euro per fles
- Bio en duurzaam
- Luxere wijnen met een vaste opslagprijs, geen factor 4 of 5
- Wijnen uit Nederland
- Meer diversiteit en betaalbare ontdekkingen
- Magnums, vooral voor wit, rosé en bubbels
- Alcohol arme of alcohol vrije wijn
- Bag in Box wijnen
Over Pitch PR:
Een trendsettend digital PR bureau in het promoten van food, wijnmerken, FMCG en hospitality labels in de Benelux. Al meer dan 13 jaar hebben wij een sterke focus op de foodie en wijn business en creëren wij campagnes die uitblinken in smaak, innovatie, duurzaamheid of een ijzersterke prijs/kwaliteit. Wij analyseren, creëren en activeren merken, en voeren dagelijks dialoog met alle media, influencers en bloggers in de wereld van food, wine, spirits & hospitality. Onder onze klanten bevinden zich retailbedrijven, FMCG brands, wijngebieden, horeca concepten en dranken.
Bron: persbericht www.pitchpr.nl
🍇🍷🍴Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in ✏️ voor onze wekelijkse nieuwsbrief! |
Geef een reactie