Op zondag 24 september zijn de resultaten gepubliceerd van een trendanalyse in opdracht van ’s werelds grootste biologische wijnbeurs Millésime Bio. Het onderwerp: “Wat vindt de Nederlandse consument van biologische wijn?”
Biologische wijn, de trendanalyse
In januari 2018 vindt de vijfentwintigste editie van Millésime Bio, ’s werelds grootste evenement voor biologische wijnen, plaats in Montpellier. Voor deze gelegenheid is vanuit de organisatie SudVinBio opdracht gegeven te onderzoeken wat trends, verwachtingen en ontwikkelingen zijn in de Nederlandse bio-wijnmarkt. Ruim 400 wijnconsumenten vulden een online survey in waarbij o.a. de gemiddelde besteding en motivatie tot aanschaf van biologische wijnen aan bod kwamen. Daarnaast werd aan 8 Nederlandse professionals (wijnschrijvers en verantwoordelijke wijnkopers bij onder andere Albert Heijn en Jumbo Supermarkten) gevraagd hun visie te geven over biologische wijn en de ontwikkelingen in de markt. Registervinoloog Chris Alblas presenteerde het trendrapport over biologische wijnen in Nederland met de algehele conclusie dat de vraag onder consumenten in de toekomst verder zal toenemen.
De algemene conclusie van de trendanalyse uitgevoerd onder consumenten en invloedrijke wijnprofessionals: “Biologische wijnen vormen een substantieel en groeiend segment binnen het totaal aanbod in Nederland”
Bevindingen van het onderzoek zijn gebundeld onder te titel ‘Biologische wijnen in Nederland: trends, verwachtingen en ontwikkelingen’.
Over Millésime Bio
Na de presentatie gaven Jacques Frelin, directeur Terroirs Vivants en vicevoorzitter SudVinBio en Cendrine Vimont, communicatiemanager bij SudVinBio een presentatie over de Internationale beurs Millésime Bio. Van 29 tot en met 31 januari 2018 verzamelt Millésime Bio minstens 950 biologische wijnproducenten en meer dan 5.000 professionals die de beurs bezoeken in Montpellier, Frankrijk. Opvallend op deze beurs is het feit dat elke exposant een gelijke stand heeft: “Let the wines make the difference, not the marketing!”
“Millé sime Bio is, als voorloper in het segment biologische wijnen, het evenement bij uitstek om nieuwe biologische wijnen te ontdekken en om op de hoogte te worden gebracht van de trends in deze sector’’, aldus Jacques Frelin (vicevoorzitter SudVinBio)
LINKS:
Na afloop van de presentatie vond een wijnproeverij plaats van, uiteraard, biologische wijnen. De proefnotities deel ik in een volgend artikel. Wil je dat niet missen? Schrijf je dan hier in voor mijn wekelijkse nieuwsbrief!
Ga hier naar de website van Millésime Bio
De presentatie en het onderzoek waren in handen van Pitch Communicatie & PR
Geef een reactie