Als je in Duitsland bent kom je er niet omheen: op elke wijnkaart, in elke supermarkt en wijnwinkel kom je hem tegen: Rotkäppchen Sekt. En als je in het Duitse Freyburg bent al helemaal niet: daar is de historische Sektkellerei gevestigd. We nemen een kijkje.

Rotkäppchen, geen klein meisje

Het duurt even voordat onze ’tomtom- dame’ ons naar de ingang van Sekt-kellerei Rotkäppchen leidt. Ze stuurt ons eerst naar een enorm grote loods op een industrieterrein, vervolgens naar een dito loods aan de rand van het centrum van Freiburg waarna ze uiteindelijk besluit ons naar Rotkäppchen’s historische kelders te leiden. Hierdoor hebben we gelijk een indruk hoe groot het concern wel niet moet zijn. Bij de historische kelders hebben we onze afspraak. ‘Event Managerin’ Antje Trautmann (al meer dan 20 jaar werkzaam in het concern) leidt ons rond.

Kijk hier naar een kort filmpje over mijn bezoek aan Rotkäppchen:

Flaschengärung’ vs ‘Klassische Flaschengärung

Ze begrijpt dat dat ze het proces van Sekt maken niet meer hoeft uit te leggen, dus we doen een snelle ronde door de oude kelders. Deze zijn niet meer in gebruik als wijnmakerij maar als museum en evenementenlocatie. De grote hoeveelheid houten vaten zijn nostalgisch. Alle Sekt wordt nu in RVS gemaakt. Toch leer ik hier iets nieuws.

“Niet alle flessen Sekt waar ‘Flaschengärung‘ op staat zijn gemaakt volgens de méthode traditionelle

Rotkappchen flaschengarung vs klassische

Flanschengärung wil weliswaar zeggen dat de tweede gisting op fles heeft plaats gevonden maar in tegenstelling tot de productie van mousserende wijnen die worden gemaakt volgens de méthode traditionelle (zoals ook champagne) wordt deze wijn, nadat de tweede gisting in de fles heeft plaatsgevonden (deze flesrijping duurt hier 9 maanden) verzameld in een groot vat. Daar wordt hij onder druk gefilterd waardoor hij wordt ontdaan van de ‘lie’ waarin de gistcellen zich bevinden. Vervolgens wordt deze Sekt in andere flessen overgestoken en die gaan de handel in. Het tijdrovende en daarmee kostbare proces van de remuage wordt hiermee ontlopen. Let er dus bij aankoop op of er op je Sekt alleen ‘Flaschengärung‘ staat of ‘Klassische Flaschengärung‘. De laatste heeft  mijn voorkeur: meer complexiteit, lengte, genieten. Hoewel de Riesling Trocken Sekt, die we na de tour ingeschonken krijgen, eigenlijk ook best een lekker opwekkend glas is.

Rotkappchen riesling sekt

Rotkäppchen, de historie 

Het bedrijf is in 1856 opgericht door de broers Moritz en Julius Kloss samen met hun goede vriend Carl Foerster. De naam voor het merk was oorspronkelijk Monopole, maar omdat in de Champagne het bedrijf Heidsieck die naam ook had geclaimd moesten de broers een andere naam verzinnen. Dat werd ‘Rotkäppchen’, naar de rode kapsule die om de hals van de flessen zit. En dat heeft dus niets te maken met het sprookje. Volgens mij marketingtechnisch geen goed idee. Rotkäppchen doet denken aan Roodkapje en daarmee aan een kindersprookje en in het verlengde daarvan aan een ‘kinderlijk‘ drankje. Maar ja… daar blijken ze in Duitsland  geen probleem mee te hebben.

Rotkäppchen, tot slot wat cijfers

In het bedrijf zijn ongeveer 180 personen werkzaam. Meer dan 90% van de productie is gemaakt volgens de ‘snelle’ Flaschengärung. Voor de andere 10% wordt de remuage met de hand toegepast. De basiswijnen komen niet uit Saale-Unstrut, waar het bedrijf is gevestigd. Deze wijnregio beslaat totaal slechts 760 hectare aan wijngaarden: veel te weinig voor de vraag naar Rotkäppchen. De basiswijnen komen voornamelijk uit Italië en Frankrijk. Slechts 1% van de productie verlaat Duitsland. Dat kleine deel export is voornamelijk bestemd voor Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië.

LINKS:

Meer weten over Rotkäppchen? Lees verder op hun website.

🍇🍷🍴Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in✏️voor onze wekelijkse nieuwsbrief!