Het is inmiddels vaste prik voor veel horecaprofs: de beurs Gastvrij Rotterdam. Deze keer vond de zevende editie plaats van 23 tot en met 25 september 2019. Voor Bianca Roemaat* als horecajournalist is deze vakbeurs een mooie aftrap voor de tweede helft van het horecajaar. Zij spotte een groene trend.
Groen, duurzaam en gezond
Nadat ik bij Group 7 en het Nederlands Kokspanel een interessante ontbijtsessie over de uitdagingen voor de horeca achter de kiezen had, begon mijn beursgang. Al ‘zwervend’ over de beursvloer, kon ik het niet nalaten om stiekem te speuren naar foodtrends. Dat was dit keer trouwens een ‘eitje’. Groen, duurzaam en gezond waren overduidelijk de hoofdingrediënten voor veel food gerelateerde standhouders. Er was dus megaveel vega(n) op Gastvrij Rotterdam 2019. Loop even met mij mee.
Swingende groen(t)e burger
Het begon met een avocado burger tegen lunchtijd. Ze stonden ervoor in de rij bij LA Streetfood dus dat leek me een goed teken. Het was inderdaad de moeite van het proeven waard. De burger met blokjes avocado, maïskorrels en een paneerlaagje van multigraan en quinoa was op zich vrij neutraal van smaak. Wat het vooral tot een ‘swingende’ Mexicaanse burger maakte, was de verse guacamole en de salsa van jalapeño die erbij werd geserveerd.
Bonduelle: Boost je menukaart! met meer groenten
Na deze eerste groen(t)e burger, had ik bij de stand van Bonduelle Foodservice een soort déjà vu. ‘Boost je menukaart! Meer groente op het menu’, las ik. Dat kwam me bekend voor want ik geef zelf workshops Boost je menukaart! Daarmee inspireer ik ondernemers om hun kaart in te zetten als communicatiemiddel. Mijn blik was gevangen door deze conserven- en diepvriesgroenteverwerker. Bij Bonduelle geven ze via Boost je menukaart! tips hoe horecachefs meer met groenten kunnen doen. Je kon er zelfs een receptenboekje met een ‘Vegan Kerstmenu 2019’ meenemen. Dat vond ik nog wat aan de vroege kant maar ik liet me door culinair adviseur Berry Hoosemans ‘verleiden’ om een bordje boordevol diverse groenten uit zijn keuken te proeven. Het hele smakenpalet werd aangeraakt: aards, fris, krokant en ga zo maar door. Het bleek een creatie van spliterwten, courgette, gremolata en…Pépites. Dit is van 100% peulvruchten en groenten gemaakt. Een noviteit welke vezelrijk en ‘vullend’ is volgens de makers. Nou, dat kan ik volmondig beamen.
Groentecreaties van Moshik Roth
Vol nieuwe energie, ging ik verder naar een andere bekende: &Samhoudfood. Dit merk timmert behoorlijk aan de weg met haar groentecreaties van sterrenkok Moshik Roth. Alle producten zijn op basis van groente, vegetarisch, zonder onnatuurlijke toevoegingen en bevatten veel vezels en eiwitten. De &Tomeato burger van tomaat en rode biet is inmiddels al ingeburgerd bij veel cafetaria’s en horecazaken. Maar er is inmiddels ook &Tomeato groentegehakt. Dus toch maar weer even proeven. En ja, goedgekeurd door deze horecajournalist.
Gastvrij Rotterdam: 40 keer vegan
Of het nog niet genoeg was, kwam ik nog een keer langs Bonduelle en toen zag ik pas dat zij in het Vegan Taste Lab stonden. Dit was een paviljoen dat volledig draaide om 100% plantaardige gerechten en producten. Vegan dus! Het paviljoen was er voor de eerste keer op Gastvrij Rotterdam.
Dit evenement had daarmee een primeur: nog nooit was er zoveel aandacht op een horecabeurs voor vegan, zo melden de initiatiefnemers: ProVeg Nederland, NextFoods en GreenLeisure. Er stond een 40-tal stands.
Onder het motto (of moet ik zeggen de hashtag) #zokanhetook, kon je hier als bezoeker elf producten proeven die allemaal puur plantaardig waren. Naast groente op de kaart dus ook veel ‘groenvoer’ oftewel vegan. Van bitterballen met zeewier en paddenstoelen tot ‘botanic bites’ van oesterzwamvoetjes. De laatste zijn een restproduct dat niet in de kliko belandt maar wordt verwerkt. Een mooi voorbeeld van een anti-verspillingsproduct.
Weggooiden is ‘sunt’
Net als het bananenbrood van Sunt Food dat ik als een soort ‘toetje’ nog even mee heb gepakt op weg naar de uitgang. ‘Food on the go’ is en blijft een trend, nietwaar. Dit bananenhapje is gemaakt van bananen die anders weggegooid zouden worden. De naam ‘sunt’ oftewel Brabants voor ‘zonde’ zegt het al. Nou, dan eten we het gewoon lekker op met wat pindakaas of crème fraîche en een blauwe bes.
Letterlijk gevoed door als deze groene en duurzame foodtrends, verlaat ik Gastvrij Rotterdam. Op naar de volgende helft van het horecaseizoen en naar een (groene) Kerst.
*Bianca Roemaat is horecajournalist. Ze schrijft smaakmakende teksten en het boek Wat maak je me nu?! over de menukaart als communicatiemiddel. Bianca runt tekst- en communicatiebureau Roux Communicatie.
🍇🍷🍴Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in✏️voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
#bianca
Geef een reactie