Wat gebeurt er als je 10 wijnjournalisten, wijnbloggers en andere wijn-geïnteresserden uitnodigt voor een ‘private dining’ 5-gangenlunch? Eentje met een blind-tasting onder leiding van sommelier Lotte Wolf in Restaurant Bridges (1*Michelin, Hotel The Grand)? En als zij daar dan ook nog eens niets over hoeven te publiceren? Dan melden er zich 16 aan:-). JP Chenet, een spraakmakende lunch!
Blind proeven
Er vindt een stoelenwissel plaats en we schuiven wat in maar dan passen we met zijn allen toch aan de private dining tafel in het sfeervolle restaurant. Top-sommelier en Wine Director van Bridges Lotte Wolf (Red: Lotte Wolf overleed enige tijd na deze lunch op veel te jonge leeftijd 😢) schenkt de wijnen (die later allemaal van JP Chenet blijken te zijn) uit karaffen en geblindeerde flessen. Tijdens de heerlijke lunch wordt aan tafel druk gespeculeerd: is het een Muscadet? Of toch een frisse Chardonnay? En als dat laatste zo is: oude of nieuwe wereld? De wijnen zijn niet complex maar passen goed bij de verschillende gerechtjes.

Lotte Wolf koos samen met Chef Andrès Delpeut de wijn-spijs combinaties

OESTER EN KAVIAAR Wijn: wit

GELAKTE SNOEKBAARS
Granaatappel, peterseliewortel, zilver-ui, gele wortel, zee-egel, bataatcrème Wijn: 2 x wit

ROULEAU VAN ZWEZERIK Gerookte biet, aardappelkroket, zoethout, pata neerga en witlof Wijn: rood

Terwijl de tafel zich vult met glazen is het tijd voor de démasqué….

Harriet Verhoeven (Pitch PR, links) stelt ons Bernd Hornemann, key account director Les Grands Chais de France, en Linda Schoemaker, key account manager (midden) voor.
Démasqué: JP Chenet!
De wijnen blijken allemaal van…. JP Chenet! Je weet wel, van die flessen met die schuine halzen die in de supermarkt onderin het schap staan! JP Chenet… waar je als ‘wijnkenner’ met een grote boog omheen loopt. Maar dat blijkt niet voor alle ‘wijnkenners’ zo te zijn. Een jonge deelneemster in het gezelschap is gevrijwaard van elk vooroordeel. Kennelijk roept het label JP Chenet vooral bij de ‘oudere’ wijnkenners negatieve gevoelens op. En dat is nu juist waarom deze lunch is georganiseerd. Onderzoek wees namelijk uit dat er toekomst is voor het merk JP Chenet, vooral bij de jongere generatie. Ik ga het volgen op de voet. Heel interessant! Maar voor nu…. gaan we verder met deze geweldige lunch. Zonder moeilijk te doen over de wijnen.

HERTENKALF
Kastanje quiche, pompoen, cantharellen, cranberry en cacao Wijn: 2 x rood

CITRUSVRUCHTEN Zwarte olijf, kardemom spons en olijfolie Wijn: wit
Bekijk hieronder het filmpje waarin Bernd Hornemann, key account director van o.a. NL, vertelt over het ontstaan van het inmiddels gigantisch grote bedrijf JP Chenet.
Gevolgd door een video over het ontstaan van die merkwaardige fles van JP Chenet:
🍇🥂Geen enkel culinair nieuwtje missen🍷🍴?
Schrijf je dan hier in
voor onze wekelijkse nieuwsbrief en/of
volg Anne-Wies op
Instagram, LinkedIn of Facebook
Geweldig!
De gerechten zien er heerlijk uit en een zeer verrassende wending omtrent de J.P. Chenet wijnen