Het Informatiebureau voor Duitse Wijn (IDW) en het Nederlands Gilde van Sommeliers (NGS) hebben het uitwisselingsprogramma “Generation Riesling Wijn Buddy” uitgewerkt waarbij jonge, actieve leden van de NGS minimaal 4 dagen meedraaien op een wijndomein van een Generation Riesling-lid (GR) in Duitsland.
Voor deze eerste editie hebben zich 13 jonge Nederlandse sommeliers, allen lid van het NGS, de beroepsorganisatie voor de Nederlandse sommeliers met ambitie in wijnkennis, aangemeld. Maar liefst 60 GR-leden waren bereid om een NGS-lid een unieke ervaring aan te bieden door hen enkele dagen onder te dompelen in hun leven.
Beste match
Alle interesses, verwachtingen en wensen van iedereen werden gebundeld. Hieruit koos het Informatiebureau voor Duitse Wijn de eerste 4 beste matches voor de 13 sommeliers. Vervolgens werd er (online) met de uitgekozen wijnproducenten kennisgemaakt om op zo uiteindelijk de beste buddy te vinden. De meesten zullen in september naar Duitsland reizen om tijdens de oogst de meeste ervaringen op te doen.
Generation Riesling wijnproeverij in Nederland
Na hun bezoek aan Duitsland organiseert de sommelier, samen met zijn Generation Riesling Wijn Buddy, een wijnproeverij in Nederland voor wijn professionals. Samen gaan ze op zoek naar nog een match nl. één tussen de wijnproducent en een Nederlandse importeur.
Het IDW en het NGS willen in de toekomst zoveel mogelijk sommeliers de kans bieden om aan dit uitwisselingsprogramma deel te nemen. De “Generation Riesling Wijn Buddy” zal daarom jaarlijks worden georganiseerd.
Wat is GENERATION RIESLING?
Het concept van Generation Riesling is jonge wijnmakers die willen bijdragen aan een verandering van het imago van Duitse wijn in Duitsland en daarbuiten. De leden van de Generation Riesling zijn maximum 35 jaar oud, zijn uitstekend opgeleid, internationaal georiënteerd en bereid om verantwoordelijkheid op zich te nemen in de wijnindustrie. Ze zijn bereid om als ambassadeurs van een moderne, kwalitatief hoogstaande en dynamische wijnproductie in Duitsland op te treden als imago-dragers en gemeenschappelijke belangen te behartigen.
Het netwerk van de Generation Riesling dient om contacten te leggen, om ideeën te ontwikkelen, om gezamenlijke acties uit te voeren, om individualiteit te bewijzen onder een gemeenschappelijk dak.
WAAROM RIESLING?
Omdat Riesling het belangrijkste Duitse druivenras is. Maar Riesling staat als synoniem voor alle andere druivenrassen. Iedereen kan meedoen, ook als ze zich op andere druiven richten. Op dit moment maken 550 jonge wijnboeren deel uit van het netwerkplatform Generation Riesling. ‘s Werelds grootste vereniging van jonge wijnproducenten die dit jaar zijn 15-jarig bestaan viert.
Bron: persbericht
🍇🍷🍴Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in✏️voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Geef een reactie