Vandaag werd tijdens een feestelijke lunch bij Restaurant D’arrêt, The Fallon Hotel in Alkmaar Elise Moeskops uitgeroepen tot vierde genomineerde voor de titel Wijnvrouw van het Jaar 2020. Elise is samen met haar vriend Rogier van Dam eigenaar van sterrenrestaurant Lastage en restaurant Lazuur in Amsterdam. Daarnaast organiseert zij met veel enthousiasme en vakkennis wijncursussen- en proeverijen. 

Onder luid applaus maakte registervinoloog Barbara Verbeek (Wijntheater & Champagnebar, mede-organisator van deze competitie en lid van het juryteam), dit bekend.  De vakjury voor de verkiezing Wijnvrouw van het Jaar bestaat, naast Barbara Verbeek, uit Peter van Houtert (Managing Director Verbunt Verlinden), Heleen Boom (eigenaar-gastvrouw theater-restaurant Bouwkunde in Deventer en voorzitter van het Nederlands Gilde van Sommeliers (NGS), Janny van der Heiden (culinair publiciste en presentatrice) en Birthe van Meegeren (Weinakademiker, Bordeaux Wine Educator en winnares Wijnvrouw van het Jaar 2019).

Elise Moeskoops 4e genomineerde wijnvrouw van het jaar

Vlnr: Clarissa Slingerland, Peter van Houtert, Elise Moeskoops en Barbara Verbeek

De winnaar van Wijnvrouw van het Jaar 2020 wordt in september bekend gemaakt. Binnenkort kan hiervoor gestemd worden.

Over Elise Moeskops

Elise Moeskops (1983) komt uit een bourgondisch nest waar haar vader zelf bier brouwde en wijn maakte van druiven uit de tuin. Tijdens haar studie en werk in de horeca ontmoette ze de twee belangrijkste mannen in haar leven: wijnimporteur Hans Bijvoets en chef Rogier van Dam, die later haar geliefde werd. Ze werd de rechterhand van Bijvoets en leerde van hem alles over Italië als wijnland. Samen met Rogier opende ze in 2010 restaurant Lastage, dat na een jaar al zijn eerste Michelinster kreeg. In 2019 opende Elise in Amsterdam Noord haar tweede restaurant Lazuur, samen met chef Sherif Khalil.

Elise vertelt haar gasten graag over de wijnboeren wiens wijnen ze op de kaart heeft staan. Over hun werk, maar vooral over hun passie om de mooiste wijnen te maken. Elise ziet zichzelf als boodschapper tussen de wijnboer en de gasten in haar restaurant, en is altijd op zoek naar parels uit bijzondere wijnjaren. Het personeel van Lastage noemt haar dan ook liefkozend ‘de encyclopedie’.

Oordeel van de jury

De jury looft Elise vooral om haar ondernemerschap tijdens de COVID-19 periode. Zo kwam Elise als eerste met online wijncursussen inclusief proefmonsters en proeverijen via Instagram met Coravin. Op dit moment heeft zij tevens een samenwerking met het Internationale Theater Amsterdam, dat vanwege COVID-19 leeg staat, waar restaurant Lastage nu pop-up gevestigd is. Elise is een echte wijnkenner en als persoon heel verbindend en ondernemend.

De andere drie genomineerden voor de felbegeerde titel zijn Anja Vondenhoff, Tjitske Brouwer en Magda van der Rijst. De nationale award Wijnvrouw van het Jaar is een initiatief van het Wijntheater en publiciteitsbureau MissPublicity

Wijnvrouw van het Jaar award

De laatste jaren zien we steeds meer krachtige, energieke en gedreven vrouwen die zich op een bijzondere manier inzetten in de wijnwereld. Zij is iemand die met haar werk, passie, kennis of creaties de wijnwereld nog mooier maakt. Volgens initiatiefnemers Barbara Verbeek en Clarissa Slingerland (MissPublicity) zijn de vrouwen in de Nederlandse wijnbranche uniek. Deze vrouwen werken hard, inspireren, zijn creatief, kleurrijk en veelal een stimulans voor andere vrouwen. Het is de hoogste tijd om deze wijnvrouwen in de schijnwerpers te zetten. Kernwaarden voor de award zijn onder andere toegankelijkheid, verbinding, professionaliteit, kennis en ambitie. Hoofdsponsor van Wijnvrouw van het Jaar is Champagne Ayala, waar Caroline Latrive aan het roer staat als Chef de Cave.

Over het Wijntheater

Het Wijntheater is een rondreizend podium voor vrouwen in de wijn. Het mobiele theater, met een decor uit grootmoederstijd, popt op verschillende plekken op als wijn- en champagnebar. Het Wijntheater vind je op festivals tot aan educatieve shows over wijn, glaswerk en eten op horecabeurzen in heel Nederland. Het is een plek waar je als wijnliefhebber thuiskomt.

Over MissPublicity​

MissPublicity creëert zichtbaarheid in media voor verschillende lifestyle merken en bedrijven uit de hospitality, evenementen en culturele sector. In het portfolio zijn merken te vinden als Union, Stichting Promotie Schiedam, Largo Travel, Foodhallen, BMW Nederland en puklavec & friends. MissPublicity vindt haar wortels in Rotterdam en heeft daarnaast een vestiging in Antwerpen en vanaf begin 2016 ook in Amsterdam. Het bedrijf is onderdeel van de Publicity Group, waaronder ook ArtPublicity valt. Het laatste richt zich op bedrijven uit de kunst- en cultuursector. MissPublicity werd in 2003 opgericht door Clarissa Slingerland.

Bron: persbericht

🍇🍷🍴Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in ✏️ voor onze wekelijkse nieuwsbrief!