Terwijl de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie afscheid neemt van bezoekers uit 60 verschillende landen, kijkt Wines of South Africa samen met hoofdsponsor DHL Express terug op wat ongetwijfeld een van de beste versies van CapeWine ooit was.

Tijdens de drie dagen van 5 tot 7 oktober waren bijna 2.000 gasten (waaronder veel Nederlanders) aanwezig op de belangrijkste handelsbeurs voor de Zuid-Afrikaanse wijnsector, met een recordaantal van 417 exposerende producenten die hun wijnen onder één dak tentoonstelden en tegelijk de 360 graden van duurzaamheidsinspanningen illustreerden, elk gericht op de pijlers planeet, mens en welvaart.

Een combinatie van zowel lokale als internationale handels- en mediagasten woonde een groot aantal seminars, proeverijen en producentenevenementen bij waar ze een breed scala aan Zuid-Afrikaanse topwijnen konden ervaren en meer te weten konden komen over de regio’s en rassen die de wijn van dit land zo uniek maken.

Duurzaamheid 360

Het creëren van een duurzame toekomst voor de wijnindustrie, de mensen en het land, en het focussen op toekomstige generaties was één deel van het thema. Het andere benadrukte de 363 jaar lange geschiedenis van de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie.

Elk element van CapeWine werd nauwgezet uitgewerkt om ervoor te zorgen dat de meest duurzame praktijken werden gevolgd met recycleerbare stands, minimaal afval, koolstofcompensatie en duurzame verpakking en de producenten werden geïnspireerd om hun individuele verhalen over hun duurzaamheidsreizen te vertellen.

Duidelijke en groeiende resultaten van transformatie

Minister van Landbouw, Landhervorming en Plattelandsontwikkeling, Thoko Didiza, merkte tijdens de openingsseminar op: “De wijnindustrie is één van de opwindende sectoren van onze landbouwsector, met duidelijke en groeiende resultaten van transformatie, zowel wat betreft geslacht als ras.”

WoSA CEO, Siobhan Thompson, zegt: “Nu CapeWine2022, na een onderbreking van vier jaar, ten einde is, kan ik concluderen dat dit een prachtige viering was van onze kwaliteitswijnen met speciale aandacht voor de duurzaamheid van onze wijngebieden, mensen en bedrijven. Het resultaat van dit mammoetproject overtreft onze verwachtingen met bezoekers uit alle hoeken van de wereld. De energie en opwinding in de hal gedurende de drie dagen getuigden van het harde werk dat alle producenten hebben verricht om wijnen te creëren die de levendigheid van ons land vertegenwoordigen.”

CapeWine in cijfers

De glazen werden ruwweg vier keer gespoeld, wat betekent dat ongeveer 32.000 stuks werden gebruikt. Zo’n 26.400 flessen wijn, ter waarde van R6 miljoen, werden naar de show gebracht om te proeven. Volgens partners Waste(Planet) werden ongeveer 7 ton wijnflessen gegoten en gerecycleerd, 2 ton waterflessen, 6,5 ton algemeen afval, meer dan 4.500 maaltijden geserveerd en bijna 4.000 kopjes koffie om de exposanten op de been te houden. Nog eens 160 ondersteunende medewerkers assisteerden in de hal, waaronder koks in opleiding van de School of Skills in Rocklands, obers, glazenwassers, barista’s en runners.

Nu de deuren van een werkelijk succesvol evenement zijn gesloten en de sector terugblikt op een drukke, maar stimulerende week voor iedereen, is Wines of South Africa enthousiast over de internationale handel die terugkeerde met een hernieuwd enthousiasme voor Zuid-Afrikaanse wijnen, en de media blijven de lof zingen van een sector die zich heeft gepositioneerd als een belangrijke speler op de internationale markten. Er wordt uitgekeken naar de volgende editie van CapeWine, die in 2025 zal plaatsvinden.

www.capewine2022.com

Bron: persbericht

🍇🥂Geen enkel culinair nieuwtje missen🍷🍴?
Schrijf je dan hier in
voor onze wekelijkse nieuwsbrief en/of
volg Anne-Wies op
InstagramLinkedIn of Facebook