Na een tweetal online versies werd deze week eindelijk weer een ‘echte’ MWX georganiseerd, vol met ontdekkingen. Dit jaarlijkse evenement voor de klanten van De Monnik Dranken vond plaats in Studio 21 van Mediapark Hilversum. Een passende plek om de wijnen en de producenten van De Monnik Dranken in de schijnwerpers te zetten. Angelique Meulendijks* doet verslag.

In de foyer van Studio 21 werden, samen met de leveranciers van De Monnik, nieuwe en vertrouwde wijnhuizen gepresenteerd. Er waren heel veel wijnen te proeven en te ontdekken. Om het geheel af te maken verzorgde Maison de Boer heerlijke hapjes.

Daarnaast werd ingegaan op een aantal onderwerpen tijdens een drietal interessante masterclasses, zoals een verticale proeverij van Dopff au Moulin Riesling Grand Cru Schoenenbourg, een proeverij van vijf verschillende Nebbiolo’s van wijnhuis Angelo Negro, om de invloed van terroir op de Nebbiolo aan te tonen, en een proeverij met inheemse druivenrassen van Portugal door Quinta de Chocapalha. Dat deze masterclasses in de smaak vielen bij de bezoekers was duidelijk, ze zaten allemaal vol.

Verticale proeverij Dopff au Moulin Riesling Grand Cru Schoenenbourg: in vogelvlucht van 2018 naar 2001!

Ten noorden van het mooie stadje Riquewihr in de Elzas ligt de Grand Cru wijngaard Schoenenbourg op een steile zuidhelling op 280 tot 380 meter boven zeeniveau. De beschutte ligging en de koele nachten zorgen voor een lange rijpingstijd, waardoor de aroma’s in de druif zich goed kunnen ontwikkelen. Het wijnhuis Dopff au Moulin ligt sinds 1925 aan de voet van deze mooie heuvel: Schoenenbourg betekent letterlijk ‘mooie heuvel’. Tijdens de masterclass, die gepresenteerd werd door Etienne-Arnaud Dopff en Robert Handjes maakten we tijdens een verticale proeverij kennis met 5 jaargangen Dopff au Moulin Riesling Grand Cru Schoenenbourg.

Schoenenberg dia

Na een inleiding over het bijzondere microklimaat van het wijngebied Elzas en een presentatie van het familiebedrijf Dopff, dat met 70 ha het grootste wijnhuis in de Elzas is, begon de verticale proeverij met de jongste wijn, een Riesling uit 2018. Deze wijn wordt getypeerd door een vroege oogst, rijk aan zonneschijn. Deze jaargang zit nog niet in de reguliere verkoop en het proeven van deze wijn is volgens Robert Handjes “kindermoord”. De wijn is nog zeer gesloten en moet zich nog ontwikkelen.

Daarna gingen we over op jaargang 2017, de jaargang die nu verkocht wordt. Een complexe wijn, met een fraaie structuur. Jaargang 2007 was mijn persoonlijke favoriet. Een Riesling die nog het frisse fruit heeft, maar die zich ook al heeft ontwikkeld in de fles, waardoor je een beetje petrol in de neus hebt, een mooie complexiteit en een lange afdronk.

Aan de goudgele kleur van de twee laatste jaargangen, 2003 en 2001, is te zien dat het hier om een oudere jaargang gaat. Deze twee jaargangen smaken zoeter en ronder dan de vorige wijnen.

Robert Handjes heeft de verschillen tussen de vijf geproefde wijnen naast elkaar gezet in een grafiek, wat in een oogopslag de verschillen laat zien en het gemakkelijker maakt om de wijnen met elkaar te vergelijken. De grafiek laat zien dat bij het oogsten op een min of meer gelijke rijpheid,  het oogstmoment steeds meer naar voren opschuift. Ook is te zien dat het de laatste jaren de trend bij Dopff is om droge wijnen te maken met minder onvergiste suikers.

Vergelijking oogstjaren

Opvallend: 2003 was een warmer oogstjaar, hierdoor heeft de wijn minder zuren dan normaal; daarom is gekozen voor minder restzoet dan gebruikelijk was in die tijd. Je ziet dus dat, naast de stijl van de wijn die Dopff wil maken, ook externe factoren een rol spelen bij de keuzes van de wijnmaker.

De invloed van terroir op de Nebbiolo door wijnhuis Angelo Negro

Annalisa Palluda, de echtgenote van de oenoloog van wijnhuis Angelo Negro, verzorgde op enthousiaste wijze de proeverij met de rijke en smaakvolle Nebbiolo’s van dit Italiaanse familiebedrijf uit Piemonte. Sinds 1670 heeft de familie Negro wijngaarden in verschillende delen van Piemonte, waardoor we 5 verschillende Nebbiolo’s kunnen proeven om te zien wat de invloed is van terroir op de Nebbiolo.

Barolo dame De Monnik

We proefden achtereenvolgens: Prachiosso Roero 2019, Roero Riserva Ciabot San Giorgio 2019 – een wijn die volgens Robert Handjes altijd hoge scores oplevert in Perswijn,  Roero Riserva Sudisfa’  2018, Barbaresco Basarin 2020 en Barolo Serralunga d’Alba 2018. Deze laatste wijn noemt Annalisa een “female” wijn vanwege de complexiteit in de wijn.

Nebbiolo De Monnik glazen

Naarmate de proeverij vordert nemen de wijnen toe in kracht en tannines en dit heeft veel te maken met de variatie aan bodemsoorten en een langere houtrijping. Nebbiolo is namelijk een speciale druif, die een lange houtrijping nodig heeft om de tannines zachter te maken. Nebbiolo is ook geen gemakkelijke druif om te verbouwen. Er zitten strikte grenzen aan de aanplant van nieuwe wijngaarden voor Barbaresco, Barolo en Roero. Nieuwe wijngaarden kunnen niet worden geplant op noordoostelijke en noordwestelijke hellingen. Verder zijn er geen wijngaarden op de bodem van de valleien of op niet goed gedraineerde bodems. De beste hoogte voor nebbiolo is tussen 170 en 540 m.

Geen gemakkelijke druif dus, maar wel eentje die mooie wijnen oplevert als je de wijn de tijd geeft.

De inheemse druiven van Portugal door Quinta de Chocapalha

Andrea Tavares nam ons mee naar het wijngebied Lisboa om de inheemse druiven van Portugal te ontdekken. De streek Lisboa ligt ongeveer 20 km van de zee, waardoor er koele invloeden zijn, die zorgen voor frisheid en volle aroma’s in de wijn.

Andrea Tavares De Monnik

We proefden 3 witte wijnen van de Arinto druif en 4 rode wijnen gemaakt van verschillende druivenrassen.  De arinto is een laatrijpende druif, die zelfs onder warme omstandigheden haar frisheid behoudt. Het is veel moeilijker om witte wijnen te maken dan rode wijnen vertelt Andrea, omdat witte wijnen heel puur zijn en hierdoor iedere fout laten zien.

Portugal Arinto dia

De eerste witte wijn gemaakt van de inheemse arinto druif is een wijn die lekker fris fruitig en mineralig is, met een ziltige smaak. Deze wijn combineert heerlijk bij vis, vandaar dat op het etiket een vis is afgebeeld. De tweede wijn gemaakt van 100% arinto is complexer en breder van smaak door 7 maanden lie-rijping. De laatste Arinto wijn is vergist en gerijpt op Franse houten vaten waardoor de wijn een geweldige structuur heeft, met een lange afdronk.

Portugal wijnflessen

De rode wijnen gemaakt van inheemse druivenrassen zijn vaak blends met o.a. het druivenras touriga nacional: de Portugezen zijn volgens Andrea “masters in het blenden van wijnen”. Andrea laat ons ook een bijzondere rode wijn van 100% castelao proeven, een inheemse Portugese druif die nog niet veel mensen kennen. Deze wijn is licht van kleur en lijkt op pinot noir. De wijn heeft veel fruit en is ongecompliceerd met 12,5 tot 13% alcohol.

Verrassende, nieuwe wijnen en de televisiewereld

Zo te horen aan de positieve opmerkingen om me heen, hebben de bezoekers veel nieuwe, verrassende ontdekkingen gedaan. Het was een fantastische dag om nieuwe wijnen te ontdekken, de verhalen achter de wijnen te horen en om een kijkje te nemen achter de schermen van de televisiewereld. Vanwege het drukke programma met masterclasses en tussendoor het bezoek aan de wijnstands was er voor mij geen tijd om mee te doen aan 1 van de 3 rondleidingen door het mediapark die plaatsvonden in een tram, onder begeleiding van een gids. Wel passeerde ik toen ik naar huis ging het gebouw van de NOS, waar de voorbereidingen voor de avondshow met Khalid & Sophie in volle gang waren. Leuk om te zien dat het publiek al aanwezig was in de studio en zat te wachten op de presentatoren.

Bedankt aan de wijnmakers voor de heerlijke wijnen en de mooie verhalen achter de wijnen en aan De Monnik Dranken voor de goede organisatie.

Over De Monnik Dranken

De Monnik Dranken is een drankengroothandel die zich gespecialiseerd heeft als importeur van wijn en gedistilleerde dranken. Het bedrijf is opgericht in 1918 en is gevestigd in Oldenzaal. Met inmiddels de 3e en 4e generatie aan het roer, is het familiebedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie op drankgebied. Ondertussen zijn er meer dan 120 medewerkers werkzaam. Het assortiment bestaat uit ongeveer 10.000 verschillende soorten drank en aanverwante artikelen. Daarnaast importeert De Monnik Dranken wijn en gedistilleerd op exclusieve basis voor Nederland, vanuit meer dan 40 landen. De klantenkring bestaat onder andere uit groothandels, retail organisaties, slijterijen, wijnhandelaren, speciaalzaken en horecagelegenheden in heel Nederland.

*Registervinoloog® en marketeer Angelique Meulendijks helpt horeca ondernemers bij het centraal stellen van wijn binnen hun horeca concept. Daarnaast organiseert zij wijn(-spijs) proeverijen voor bedrijven en particulieren. Lees hier  de artikelen van Angelique.

🍇🥂Geen enkel culinair nieuwtje missen🍷🍴?
 Schrijf je dan hier in
voor onze wekelijkse nieuwsbrief en/of
volg Anne-Wies op
InstagramLinkedIn of Facebook

#angeliquemeulendijks