De internationale biënnale voor kaas en wijn, CHEESE, wordt voor de 9e keer gehouden waarbij dit jaar Groot Brittanië centraal staat. De deelnemers staan verspreid over straten en pleinen waardoor het plaatsje Bra is omgetoverd tot een grote folkloristische markt. Gedurende 4 dagen wordt onze stand door zo’n 10.000 mensen bezocht. Zij komen om de kaas te proeven en te vergelijken.

IMG_4207

Een zonovergoten en sfeervol CHEESE 2015!

Boeren Goudse Oplegkaas

Wij presenteren de Boeren Goudse Oplegkaas, waarover we vertellen dat die in Nederland door nog maar twee families (Captein en Van der Poel) op traditionele wijze wordt geproduceerd. De ronde kazen (model ‘Gouda’) van minimaal 18 kg rijpen daarna gedurende ten minste twee jaar bij twee verschillende affineurs (Remijn en Blok) in een microklimaat op houten planken. Onder andere door de kazen met de hand te poetsen en te keren wordt het rijpingsproces intensief gevolgd. Dat er uitsluitend kaas wordt geproduceerd wanneer de koeien buiten zijn en vers gras hebben gegeten met een mix aan kruiden wordt heel bijzonder gevonden. De lokale boeren verbazen zich vooral over de lange rijpingstijd. In Alba wordt ook kaas gemaakt van rauwe melk maar de rijpingstijd is bij hen maar 4 maanden.

IMG_4002

Kees Captein en Femke Wijsman (Kaasboerderij Captein) weten heel wat kaas te verkopen (met name die van Hoeve Waterrijk van de familie Van der Poel) en de proevers te leren over de BGO! “Latte crudo di mucca, stagionato duo anni…!”

Een populaire kaas!

In Bra presenteren zich vele ambachtelijke producenten van kaas maar ook wijn uit vele delen van de wereld. Daardoor krijgt ook onze kaas veel aandacht van de internationale media. Opnames zijn o.a. gemaakt door de BBC en een televisiezender uit Moldavië! Daarnaast zijn gerenommeerde restaurants en wetenschappelijke onderzoeksinstellingen hier vertegenwoordigd. Het gewone publiek kent, als het om Nederland gaat, voornamelijk de Goudse kaas. Dit wordt met een “zachte g” uitgesproken en een “oe” klank. In plaats van taalles te geven houden we het er op dat onze “Oplegkaas” tot de top behoort van de Goudse kazen.

IMG_4125

Dappere Kim Merkus(-Brunekreeft) gaat de uitdaging aan en snijdt een BGO kaas door, geholpen door haar echtgenoot Pieter Merkus (De Lindenhoff) en Margarita (vanuit de Stichting BGO).

IMG_4062

Betty Koster (rechts) van Fromagerie l’Amuse) is als ambassadeur voor Nederland op deze internationale kaasfair met een grote stand aanwezig en leert de mensen over de koeien achter de kaas!

IMG_4112

Irene en Jan Dirk van de Voort (Remeker, 2e en 4e van links) en René en Latif (Bourgondisch Lifestyle, 2e en 4e van rechts) bezoeken de BGO-stand op dit kaas-event!

Kleinschalig

Eén kaas van 18 kg snijden we in super kleine stukjes om uit te delen. Daar komen de mensen op af. Velen hebben zelf een prikkertje bij zich, maar die ruilen ze spontaan in bij het zien van onze prikkertjes met Nederlandse vlag. We verkopen aan ca 1.400 mensen een stukje kaas van gemiddeld 140 gram. Mede dankzij de hulp van o.a. ‘De Lindenhoff’ worden daardoor tenminste de grootste kosten gedekt. Daar ligt in essentie ook het probleem van alle kleinschalige producenten. Het lukt wel om waarde toe te voegen aan hun producten maar door de kleinschaligheid nemen de kosten die daarvoor moeten worden gemaakt nog meer toe. De winst zit hem in de publiciteit die de producenten als groep kunnen genereren onder namen als: ‘Slow Food’ en de ‘Ark van de smaak’.

Vlnr: Kees Captein (zoon van kaasmaakster Magdalène) Pieter Merkus (De Lindenhoff) Femke Wijsman (partner van Kees) Anne-Wies van Oosten (Presisiumcoördinator BGO-kaas) en Laura Ceki, onze tolk via Slow Food Italië.

Taal geen probleem

De andere 8.000 bezoekers aan onze stand prikken een gratis stukje kaas waarvoor we hartelijk bedankt worden (‘mille grazie!’). Veel mensen spreken vooral goed Italiaans, wij Engels en Nederlands. Omdat onze tolk niet overal tegelijk kan zijn maar er altijd wel iemand is in het publiek die wil vertalen vormen zich voortdurend geïnteresseerde groepjes om ons heen.

Cheese 2017 Wim van Deventer legt enthousiast uit over de Boeren Goudse Oplegkaas

Wim van Deventer legt enthousiast uit over de Boeren Goudse Oplegkaas

Cheese 2015, de klasjes

Op de laatste dag van het evenement komen vooral de kinderen van scholen uit de omgeving een bezoek brengen aan de markt. De kinderen lopen gedisciplineerd in lange rijen twee aan twee. We noemen de koeien bij naam in plaats van ras en vermelden daarbij de karaktereigenschappen wat veel hilariteit oplevert. Ook het aanwijzen van een groepje leerlingen die samen hetzelfde gewicht hebben als de melk die nodig is om één kaas te maken zullen zij, maar ook wij, niet snel vergeten.

cheese 2015

‘Meester Wim’ legt uit, de juf vertaalt.

IMG_4214

‘Meester Wim’ vertelt over de koeien en kent ze bij naam! De kinderen hangen aan zijn lippen!

Cheese 2015

Opperdepop! Tot over twee jaar BRA! CHEESE 2017!!!

Gastblog geschreven door: Wim van Deventer

LINKS:

Geen enkel culinair nieuwtje, wijn-spijs advies, recept, proefnotitie of cocktail missen? Schrijf je dan hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

#cheese