Vrijdag 12 september is het zover: de lancering van het boek ‘WEG van de Supermarkt’ geschreven door Gerrit Jan Groothedde.
De kracht van sociale media
Door berichten via twitter, facebook en andere sociale middelen was de spanning hoog opgelopen. Gerrit Jan Groothedde heeft onder de naam @eetschrijver immers ruim 5000 volgers op twitter en ook zijn door hemzelf zo genoemde ‘Feestboek pagina’ wordt door velen ‘geliked’. Het feestje vindt plaats in de Fenix Food Factory in Rotterdam, waar ik al eerder over schreef. Een betere plek kun je je niet wensen. Deze plek is echt ‘WEG van de Supermarkt’: ambacht, puurheid, kwaliteit en passie worden hier gedeeld door gedreven ondernemers.
Almere Buiten
Maar… Waar gaat dit boek over? Gerrit Jan realiseerde zich na zijn verhuizing van Amsterdam naar ‘booming’ Almere Buiten op een zeker moment dat ‘echt eten’ daar ver te zoeken is. Hij is aangewezen op de supermarkt. Opstandig als hij is gaat hij de uitdaging aan en stelt zichzelf ten doel ‘zes maanden lang helemaal niet meer naar de super voor mijn eten. Hooguit voor schoonmaakproducten, toiletpapier en gloeilampen’. Wij zijn benieuwd!
Introductie
Als journalisten, food-bloggers en overige genodigden zich hebben verzameld opent literair agent Willem Bisseling de middag en stelt Lisa en Katharina voor, twee studenten van de Hogeschool Rotterdam die een scriptie hebben geschreven over het belang van de korte keten van ons voedsel: ‘Boer en consument heffen de vork’. Vervolgens neemt Jantine Crezée namens de uitgeverij (Unieboek/Het Spectrum) het woord. Het klikte direct tussen schrijver en uitgever, vertelt zij. Er waren echter meer kapers op de kust. Ze is blij uit meer dan acht geïnteresseerde uitgeverijen gekozen te zijn om het boek uit te geven. Toen hadden ze slechts een ‘beginnetje’ van het boek gezien maar, zo verzekert Jantine ons, hun verwachtingen zijn alleszins waargemaakt. Ook redacteur Sander Meij is blij: ‘Het was een feestje dit boek te maken!’ Maar of het bij AH komt te liggen… dat moeten we nog maar even afwachten, grapt Jantine.
Culinaire collega’s
Dan is de beurt aan een bekende in de culinaire schrijverswereld: Onno Kleyn. Zelf heb ik met veel plezier zijn cursus Culinair en Wijnschrijven gevolgd. Onno prijst, naast het boek, het ongelofelijk grote netwerk dat Gerrit Jan Groothedde heeft opgebouwd, met name door de social media. Hoewel hij het inhoudelijk niet altijd eens is met Gerrit Jan prijst hij diens indrukwekkende boek. ‘Lees, huiver en leer’, lezen wij later op de achterzijde. Gerrit Jan en Onno hebben samen een mediatraining gedaan. Dat Onno goed heeft opgelet blijkt uit het feit dat hij, voordat hij het eerste exemplaar van het boek overhandigd krijgt, snel nog even reclame maakt voor zijn schrijfopleidingen en andere culinaire activiteiten.
Een woord van dank en aanmoediging
Als de eetschrijver zelf het woord neemt vist hij, ondanks de mediatraining zichtbaar gespannen, toch maar even het spiekbriefje uit zijn binnenzak en dankt iedereen die aanwezig is en diegenen die mede aan de wieg hebben gestaan van zijn boek. Hij noemt met name aardbeienkoning Jan Robben die hij vergat te bedanken in zijn boek terwijl hij juist een van de belangrijkste inspiratiebronnen was. Hij betuigt zijn spijt daarover, maar geeft het probleem een leuke draai: de boeken die wij nu bemachtigen zijn een ‘collectors item’. In de volgende druk wordt alles goedgemaakt. Een reden dus om ook die tweede druk aan te schaffen!
Signeren
Er is al te lang gesproken volgens Gerrit Jan. Tijd voor een drankje en een hapje. Terwijl de schrijver zich opmaakt voor de signeersessie kunnen wij een biertje uitkiezen bij de Kaapse Brouwers en een borrelplank laten vullen door de deelnemers van de Fenix Food Factory. Het is feest mensen, zo besluit Gerrit Jan. En… blijf vooral: ‘WEG van de supermarkt!’
Voor de genodigden staat er een goodiebag klaar met mooie, ambachtelijke producten. Niet uit de supermarkt, dat mag duidelijk zijn. Koffie van Stielman koffiebranders, Amsterdamse Ossenworst van Slagerij de Wit, Brood van Desemenzo en Jordy’s Bakery, cider van Cider Cider, kaas van Kaasboerderij Booij, paté van Firma Bijten en producten van Rechtstreex. Én natuurlijk het boek van de Eetschrijver zelf!
Geef een reactie