Tijdens het een groot food-event op in de High Tech Campus in Eindhoven werd weer duidelijk: ondernemers willen wel, maar de wetgeving loopt hopeloos achter. Blurring is booming, maar we hebben nog een lange weg te gaan. 

Alles laten proeven, maar geen wijn

In mijn delicatessenwinkel liep ik er al tegenaan. Alles mag je je klanten laten proeven, kaas, worst, salades, een stukje paté. Maar een slokje wijn? Absoluut niet. Hoe vreemd is dat. En jammer! Wijn is immers meer dan andere producten ‘beleving’. En hoe kun je beleving beter verkopen dan het door je klant te laten beleven. Inmiddels mag een slijter wel wijn laten proeven, mits hij aan allerlei voorwaarden voldoet. Maar een kaaswinkel met een groot assortiment wijnen mag het nog altijd niet. Evenmin als een delicatessenwinkel of supermarkt. Andersom mag een slijter weer geen vleeswaren verkopen, of kaas, of een paar schoenen. Je kunt je afvragen of hij dat zou willen, maar dat hij het volgens de wet niet mag is niet van deze tijd. Dat is ook de strekking van de uitkomst van een enquête die tijdens het Foodvisie-event werd gepresenteerd: ‘De foodwereld gaat op z’n kop, maar de wet loopt achter’.

Blurring, wat is dat eigenlijk

FoodvisieZaal Blurring

Foto: Foodvisie

Het event voor food en horeca Foodvisie is een initiatief van de vakbladen Distrifood, Misset Horeca, Vleesmagazine, Foodmagazine, Snackkoerier en Bakkerswereld. Helaas was ik zelf niet in de gelegenheid het event te bezoeken want het was boeiend, zo lees ik in de media. Dit was de eerste keer dat het Foodvisie-event is gehouden en de deelnemers waren zeer enthousiast. Er waren sprekers, demonstraties, discussies. Er werden nieuwe foodconcepten gelanceerd. En de rode draad was ‘blurring’. Blurring…. wat is dat eigenlijk? ‘To blur’ is Engels voor vervagen. Blurring betekent in dit geval zoiets als branchevervaging. Met name de vervaging tussen horeca en retail/winkels.

Eten, drinken, shoppen

Blurring KHN

Foto: Koninklijke Horeca Nederland

Een hapje eten bij je garage terwijl je auto zijn winterbanden om krijg. Of een snackje bij de hakkenbar als je schoenen nieuwe zolen krijgen. Een stukje kaas meenemen bij de slijter omdat hij zo goed bij die ene whisky past. Een glaasje champagne nippen in je favoriete kledingwinkel als je uitgepast bent. Hoe leuk zou dat allemaal niet zijn? En hoeveel leuker wordt winkelen dan?! In het buitenland wordt blurring al langer toegepast. En vaker. Denk maar eens aan de grote Franse en Duitse warenhuizen waar je, veelal in de kelder, uitgebreide traiteur-afdelingen vindt. Je kunt de gerechten meenemen, maar ook ter plekke nuttigen. Desgewenst mét een glaasje wijn of bier. Ook winkels die blurring hebben ontdekt schieten in het buitenland als paddenstoelen uit de grond. De ‘adventure-store’ met een koffiehoek waar je ook versgemalen koffie kunt kopen. De boutiques die, naast kleding, andere lifestyle artikelen gaan verkopen. En daarbij een mooi glas wijn schenken.

We hebben hier in Nederland nog een weg te gaan.
Blurring. Ik ben voor. En jij?