Een beetje beroepsdeformatie tijdens de vakantie kan geen kwaad. Dus als Bianca Roemaat* als horecajournalist de naam ‘Riedel’ op haar gastenkaart zie, vlamt meteen de gedachte in haar op: ‘daar moet ik heen!’ En dat leidt onder meer tot een ‘ontmoeting’ met de vader van het moderne wijnglas. 

Oostenrijk is een heerlijk vakantieland. Naast een prachtige natuur, gezellige stadjes, pure en regionale gerechten, maken ze er gastronomische wijnen. Natuurlijk drink je die wijn in stijl: in een elegant glas. Laten ze die nou al sinds 1756 maken bij….. Riedel. Die naam zal je vast wel bekend in de oren klinken, maar wist je dat ze in de Oostenrijkse stad Kufstein zitten met hun glasblazerij? Ik was blij verrast toen ik in mijn hotel de gastenkaart van de regio Kufsteinerland in handen kreeg. Op deze toeristen(voordeel)kaart met leuke tips prijkt de naam van de glasfabrikant als sponsor.

Op naar Kufstein

Op een folder in de hotellobby zag ik dat je de werkplaats (en winkel) gratis kunt bezoeken. Dus rijd ik naar Kufstein, zo’n 10 kilometer van ons hotel. In deze plaats kan ik bijna niet om de glasfabriek heen. Op afstand zie ik de oude bakstenenschoorsteen van de oven. Bovendien is er een rotonde met allerlei grote glazen die aangeeft dat ik Riedel nader.

Glaskabinett

Als ik voor de fabriek sta, ga ik als eerste naar de permanente tentoonstelling ‘Riedel Glaskabinett – Retrospektive und Ideenlabor’ kijken. In verschillende vitrines staan collecties met glazen en karaffen die de 2000 jaar oude geschiedenis van glasproductie, de vormgeving vertellen. Ik kom hier ook van alles te weten over de historie van de glasblazerij.

Geheim

Ondertussen brand ik van nieuwsgierigheid. Hoe maken ze die glazen? Dat antwoord krijg ik als ik de borden naar de werkplaats volg. Op de wanden staat uitleg over hoe ze de glazen blazen. Hoofdingrediënten zijn kwarts, kalk en alkalische stoffen. Het ‘recept’ daarvoor en de gebruikte verhoudingen, zijn en blijven geheim.

Via een brug loop ik langs allerlei informatieborden en beneden kijk ik direct in de werkplaats. Een handjevol glasblazers is aan het werk. Ik voel de extreme hitte van de ovens en zie hoe ze met de hand de vloeibare massa tot glas blazen en rollen. Het is indrukwekkend om te zien.

Riedel fabriek van boven

Het is een warm ‘kunstje’: hier maken ze glas voor glas met de hand.
Iedere creatie is uniek.

1500 wijnglazen

Net zoals het ‘kunstwerk’ dat ik op de binnenplaats bewonder: een gestileerde wereldbol – ‘Glass Sphere’– welke bestaat uit maar liefst 1500 wijnglazen. Oogverblindend mooi net als het pyramidedak van glas erboven. Het dak is in 2006 gebouwd ter ere van het 250-jarige bestaan van de Kufsteinse glasblazerij.
Onder het dak sta ik oog in oog met een buste van Claus Josef Riedel (1925-2004). Hij blijkt de ‘vader’ te zijn van het ‘moderne wijnglas’. Dit lid van de negende generatie van de familie Riedel ontdekte hoe belangrijk het samenspel tussen vorm, grootte en randdiameter van een glas is om tot een optimaal wijngenot te komen. De glazen die hij ontwierp, hadden een lange steel en gladde, onversierde, dun geblazen kelken. Hij won er in de jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw designprijzen mee.

Riedel compilatie

Optimale smaakbeleving

Zijn zoon Georg Josef zette de traditie voort en ontwierp in 1986 de Vinum. Dit is gebaseerd op het principe dat er voor elk druivenras een bijpassend glas is, afgestemd op de kenmerken van de wijn: de zogenaamde Vinum-collectie. Optimale smaakbeleving is daarbij het doel. (Deze glazen worden trouwens machinematig geproduceerd, zo lees ik bij thuiskomst op de site.) Terwijl ik richting de shop wandel, zie ik aan een buitenmuur de mallen van de verschillende modellen afgebeeld. De kelken hebben verschillende vormen. Die voor een oaked chardonnay is bijvoorbeeld veel breder zodat de wijn meer zuurstof krijgt.

voor elke druif een Riedel glas
Voor elk druivenras is er een speciaal glas

Storytelling

Onderweg naar die winkel, lees ik op de grond allerlei wetenswaardigheden over het maken van glas. Een soort storytelling over de werkwijze en de waarden van Riedel. ‘Die Geheimnisse des Glass’ is er zo een van. Ja, dat geheim gaan ze natuurlijk niet verklappen. In die winkel kijk je trouwens je ogen uit. Ik word er hebberig van. En ja, ik krijg keuzestress. Er zijn allerlei collecties te bewonderen. Een echte eyecatcher is de in 2020 uitgebrachte collectie Winewings. Glazen met een soort ‘vleugels’. Dat staat vast heel stijlvol op (de restaurant)tafel.

Riedel winkel bij de nieuwste glazen

’s Avonds in het restaurant van mijn hotel, raak ik in gesprek met de gastheer terwijl hij een gelber muskateller voor me inschenkt. Ik merk op dat we vandaag bij Riedel zijn geweest en wijs naar het logo dat in de voet van het wijnglas is gegraveerd. ‘Ja, goede wijn moet je in een bijpassend glas drinken dan smaakt het nog beter’, antwoordt hij met een brede lach op zijn gezicht. En zo is het.

Meer info:

Kufsteinerland

Riedel

Meer over Riedel op deze website vind je hier 

*Bianca Roemaat is horecajournalist. Ze schrijft smaakmakende teksten en het boek Wat maak je me nu?! over de menukaart als communicatiemiddel. Bianca runt tekst- en communicatiebureau Roux Communicatie.

🍇🍷🍴Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in✏️voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

#bianca