De vraag welk restaurant het beste restaurant van Rotterdam in 2018 is laat zich niet zonder meer beantwoorden. Er zijn in Nederland immers drie organisaties die aan de hand van een set van criteria een waardeoordeel uitbrengen over de kwaliteit van de restaurants: Michelin, Gault&Millau en Lekker. Wim van Deventer legde de uitslagen eens naast elkaar en stelde de ‘over-all’ score vast.  

Eigen criteria Beste Restaurant 

De criteria die deze drie gidsen hanteren voor de keuze wat het Beste Restaurant is verschillen van elkaar. Daarbij hanteren zij een eigen, hen kenmerkende score, waarvan de sterren van Michelin nog altijd de bekendste zijn. De uitkomsten zijn dan ook niet één op één te vergelijken. Michelin bijvoorbeeld neemt de kwaliteit van het interieur en van de bediening niet mee in hun steraanduiding. Die criteria vinden zij wel belangrijk maar worden ondergebracht in een aparte beoordeling en aangeduid met “bestekjes”.

Beste restaurant: geen appels en peren

De ene dag is de andere niet, noch wat de gasten betreft noch de inzet van de medewerkers, maar dat wordt ondervangen door uit te gaan van maatstaven die de absolute ondergrens vormen. Pas wanneer een restaurant aan alle minimale maatstaven voldoet kunnen er extra punten worden verdiend waarmee de gerenommeerde restaurants zich onderling kunnen onderscheiden. Op basis van de scores is per beoordelaar een ranking opgesteld. De totaalscore in het schema is gevonden door die 3 rankings bij elkaar op te tellen. Dit is iets anders dan het optellen van appels en peren omdat dezelfde restaurants worden onderzocht maar wel op basis van verschillende criteria. Twee gerenommeerde restaurants, Perceel en Aan de Zweth, liggen strikt gesproken niet in Rotterdam maar op wandelafstand. Om die reden zijn ze bij de analyse  betrokken.

Berekeningswijze Beste Restaurant 

Aan de hand van een tweetal voorbeelden een toelichting van de berekeningswijze. FG Restaurant eindigde volgens Gault&Millau voor wat betreft Rotterdam op een gedeelde tweede plaats, op basis van het aantal Michelin sterren op een gedeelde eerste plaats en volgens Lekker op de eerste plaats. Dat leverde voor de totaalscore een eerste plaats op. Parkheuvel eindigde volgens Gault&Millau voor wat betreft Rotterdam op de eerste plaats, op basis van het aantal Michelin sterren op een gedeelde eerste plaats maar door de derde plaats die Lekker hen toedeelde eindigden zij nipt achter FG Restaurants.

De beste restaurants van Rotterdam in 2018
Beoordelaar:

Restaurants

Gault&Millau

(punten)

Michelin

(sterren)

Lekker

(rangorde)

Totaal score Chef
FGRestaurant 17,5 ** 5 1 Francois Geurds
Parkheuvel 18 ** 16 2 Erik van Loo
Fred 17 ** 17 3 Fred Mustert
Joelia 17,5 * 8 4 Mario Ridder
Amarone 16 * 58 5 Gert Blom
Aan de Zweth 16 * 78 6 Joris Peters
FG Food Labs 16 * 80 7 Francois Geurds
Perceel 16 * 61 8 JosGrootscholten
Zeezout < 15 * 98 9 Patrick ’t Hart
Fitzgerald < 15 * > 100 10 Remco Kuipers
HMB < 15 52 11 Rolph Hensens

Met 11 restaurants bij de beste 100 van Nederland telt Rotterdam ook op culinair gebied in ieder geval mee. Vermeldenswaard is nog dat Michelin ook een award heeft uitgereikt voor de sommelier van het jaar 2018. Die prijs werd gewonnen door David van Steenderen van restaurant Vineum. Óók in Rotterdam.

Beste Restaurant en de haringtest

Recent is in Nederland een discussie losgebarsten naar aanleiding van de uitslag van de haringtest die al 30 jaar door het AD wordt georganiseerd. De objectiviteit van die test is daarmee ter discussie gesteld. De drie instituten die de restaurants in ons land beoordelen genieten nog brede waardering. Maar dat hoeft hen er niet van te weerhouden om de drie uitkomsten – zoals hier voor Rotterdam is uitgeprobeerd – met elkaar te combineren op een wijze die  bijdraagt aan de objectiviteit en betrouwbaarheid.

De gasten van het Beste Restaurant 

Andere punten van kritiek op de certificering voor het Beste Restaurant betreffen het bieden van inzicht in de duurzaamheid en de bereidingswijze van de maaltijden en het ontbreken van het oordeel van de consument. Daar zitten weliswaar tal van methodologische haken en ogen aan maar daar heeft de consument van vandaag weinig boodschap aan. Die wil zelf gehoord worden. Het zou wellicht een toegevoegde waarde hebben de mening van de consument mee te nemen in de beoordelingen van de drie ‘grote gidsen’. Moderne restaurantgasten hebben er al overigens al een oplossing voor gevonden. Zij geven bij hun beoordeling gewoon een ????of een???? ! En gelukkig vooral die laatste!

LINKS:

Meer competities op Anne-Wies.NL? Klik hier! 

Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!