Tijdens een wijn/ spijs lunch in de speciale wijnkamer van het mooie Restaurant Kita in Hendrik-Ido-Ambacht, heeft de vakjury van Wijnvrouw van het Jaar 2024 Barbara Houtzager aangekondigd als derde kanshebber voor de titel.

Barbara is een van dé wijninkopers van Ahold Delhaize. Samen met haar collega’s koopt ze alle wijnen in die in de schappen staan bij Gall & Gall en Albert Heijn. Ze is ook het gezicht naar de buitenwereld en staat in elk Allerhande magazine met een stukje over wijn. Stichting Wijnvrouw van het Jaar zet met deze verkiezing wijnvrouwen uit Nederland in de schijnwerpers. Alle genomineerde kandidaten zetten zich op opvallende wijze in voor de wijnwereld. Volgens de jury, die bestaat uit ex-winnaressen en experts uit de wijnbranche, maken de genomineerden voor deze titel de Nederlandse wijnwereld een stukje mooier. Deze hardwerkende vrouwen zijn bovendien een voorbeeld voor andere vrouwen die werkzaam zijn in de wijnbranche. De laatste titelkandidaat wordt binnenkort bekendgemaakt, de finale vindt plaats in september tijdens Gastvrij Rotterdam.

Juryrapport

Barbara bepaalt, samen met haar collega-inkopers, welke wijnen veel Nederlanders in de kast hebben staan. Als wijninkoper voor Gall &Gall en Albert Heijn is het een uitdaging om de inkoop van bulkwijnen af te wisselen met de kwalitatief betere merkwijnen uit verschillende wijnregio’s. In het juryrapport lezen we: “Barbara is een goede kandidaat voor de titel, omdat zij heel veel invloed heeft op wat er in Nederland gedronken wordt. Zij is een strategisch sterke wijnvrouw, bovendien navigeert ze het brede portfolio samen met haar team (dat helemaal uit vrouwen bestaat) op een duidelijke manier en is commercieel heel succesvol.”

Over Barbara Houtzager

Barbara werkte voor zichzelf in milieugerichte productontwikkeling, toen de vacature van wijninkoper haar aandacht trok. Wijn was namelijk al jarenlang een hobby, deels vanwege haar vader die er een enorme passie voor had. Sinds 2005 werkt ze als wijninkoper voor Ahold Delhaize. Daar breidde ze haar wijnkennis uit door het volgen van cursussen en avondenlang wijn proeven met collega’s. Ze maakte zichzelf het inkoopvak al snel eigen en bleek een echte wijnfanaat te zijn. Zoals ze dat zelf eigenlijk altijd al wist. In haar beginjaren begon ze met het inkopen van wijnen uit Duitsland, Oostenrijk en Oost-Europa. Daarna volgde de Loire, Languedoc, Bordeaux en Italië. Inmiddels is Barbara de langstzittende inkoper en werkt ze met heel veel plezier samen met haar 4 vrouwelijke collega’s. Met dit team worden alle wijnen ingekocht voor Gall & Gall en Albert Heijn. Dat komt neer op maar liefst 50% wijnen die in Nederland worden verkocht! Op dit moment richt Barbara zich op de inkoop van wijnen uit Zuid-Afrika, Elzas, Bourgogne en het Rhônegebied. Ook is ze verantwoordelijk voor het wereldwijd inkopen van de wijnen voor het eigen merk van AH. Deze worden naar de eigen bottelarij in Brussel vervoerd en dat biedt de kans om juist de eigen merk wijnen verder te verbeteren in kwaliteit. Naast het inkopen houdt Barbara zich bezig met het sustainability programma van het Wine Buying Center. Door Ahold Delhaize zijn stevige targets neergezet (-45% green house gas emissions in 2030 tov 2018 in de gehele keten). Zo wil het concern iedereen gecertificeerd hebben op social en environmental, moet het glasgewicht naar beneden, en wordt aan alle leveranciers gevraagd om ook hun emissies te rapporteren. Niet gemakkelijk, wel interessant en noodzakelijk.

Barbara: “Mijn mooiste herinneringen aan wijn zijn misschien wel de momenten dat ik samen met mijn vader een mooie fles ging uitzoeken in de kelder. Dat ik nu werk in de wijnwereld, vind ik nog steeds bijzonder. Ik haal veel voldoening uit mijn baan, we kunnen echt impact maken omdat we zo groot zijn. Het is leuk om het bulkvak onder de knie te hebben, maar juist in de afwisseling met merkwijnen uit kwalitatieve gebieden voor de balans. Je vindt mij inmiddels ook terug in de Allerhande met tips en weetjes over wijn.” 

Wijnvrouw van het Jaar 2024

De vakjury van Wijnvrouw van het Jaar 2024 bestaat uit Kirsten Abels (winnares Wijnvrouw van het Jaar 2023), Tatjana Puklavec  (winnares Wijnvrouw van het Jaar 2022), Claudia van Dongen (winnares Wijnvrouw van het jaar 2021), Magda van der Rijst (winnares Wijnvrouw van het Jaar 2020) en Barbara Verbeek (vinoloog en wijnexpert). De finale vindt plaats tijdens Gastvrij Rotterdam in Ahoy op maandag 23 september 2024. Niet alleen de jury van wijnprofessionals bepaalt de uiteindelijke winnaar. Na de bekendmaking van de laatste genomineerde kan het publiek meestemmen via www.wijnvrouwvanhetjaar.nl.

Wijnvrouw van het Jaar had niet kunnen bestaan zonder:

Walraven Sax
Walraven Sax startte haar activiteiten al in 1823 en is daarmee één van de oudste wijn en gedistilleerd distributeurs in de Nederlandse markt. Zij importeren bekende merken als Frescobaldi, Familia Torres, Louis Roederer, Aix Rosé, Luigi Bosca, Baron Philippe de Rothschild, Joseph Drouhin, Marqués de Riscal, Gallo en Amarula. Elke nominatieronde wordt gekoppeld aan een wijnmerk. Walraven Sax is sinds 2022 hoofdsponsor van Wijnvrouw van het Jaar. www.walravensax.nl
Gastvrij Rotterdam
Gastvrij Rotterdam is de horecavakbeurs voor het midden en hoogsegment horeca en biedt jaarlijks een compleet aanbod aan food en non-food producten. Ruim 500 exposanten ontvangen in 5 sfeervolle beurshallen ruim 18.500 ondernemers en managers in de horeca. Het Dit Smaakt naar Meer! Paviljoen is één van de toonaangevende themapaviljoens op de beursvloer. Tijdens de drie beursdagen wordt de vakbezoekers een uitgebreid programma  met prijsuitreikingen, wedstrijden, masterclasses, demonstraties etc. aangeboden. Meer informatie op: www.gastvrijrotterdam.nl
Het Wijntheater
Het kloppend hart van het Wijntheater is de sfeervolle bedoeïenentent van oesterman Barend Havenaar en Register vinoloog Barbara Verbeek. In een decor uit grootmoederstijd, muziek van vinyl uit de jaren 60 & 70 en schommelstoelen kunnen bezoekers hier terecht voor educatieve shows over wijn, glaswerk en oesters. www.wijnheater.nl
MissPublicity Marketing & PR
MissPublicity creëert op proactieve en onconventionele wijze zichtbaarheid in media voor verschillende lifestyle brands en bedrijven uit de hospitality, evenementen en culturele sector. In het portfolio zijn merken te vinden als Union Bikes, Libbey, Wilkinson en Diergaarde Blijdorp. MissPublicity vindt haar wortels in Rotterdam en heeft daarnaast een vestiging in Antwerpen en sinds 2016 ook in Amsterdam. Het bedrijf is onderdeel van de Publicity Group, waaronder ook ArtPublicity. Het laatste richt zich op bedrijven uit de kunst & cultuur sector. www.misspublicity.nl
Royal Leerdam
Royal Leerdam heeft een rijke historie en biedt al ruim 125 jaar een combinatie van elegante ontwerpen en onderscheidende details, ontworpen voor professioneel gebruik in de horeca. www.royalleerdam.nl
Bru
Het natuurlijk mineraalwater van Bru ontspringt op een prachtig groene plek, midden in een volledig beschermd gebied van 3.865 hectare. De reis van het water door de ondergrond van de Belgische Ardennen duurt tussen 40 en 60 jaar. Daardoor krijgt het een uitzonderlijke zuiverheid en een unieke minerale samenstelling. www.bru.be
Bron: persbericht

🍇🥂Geen enkel travel- of culinair nieuwtje missen🍷🍴?
Schrijf je dan hier in
voor onze wekelijkse nieuwsbrief en/of
volg Anne-Wies op
InstagramLinkedIn of Facebook