In deze tijden van economische crisis wellicht nog belangrijker dan ooit. Ik denk er eigenlijk niet al te diep en vaak over na. Klanten zijn voor mij altijd belangrijk. Ik probeer goed naar hen te luisteren. Hen te volgen, maar ook hen voor te zijn, trends te herkennen. Wensen in te willigen. Tips ter harte te nemen. Mooie producten te leveren en goede adviezen te geven uiteraard.

Klantenbinding en ik
In het verlengde daarvan ben ik er zelf ook erg gevoelig voor: klantenbinding. Als ik bijvoorbeeld na enkele maanden afwezigheid “onze” pizzeria weer eens bezoek en een van de medewerkers direct de wijn op tafel zet die wij “toen” zo mooi vonden. (Trattoria La Borsa, Coolsingel, Rotterdam)
Of als ik jarig ben en ik krijg een telefoontje van een medewerkster van een klein hotelletje in Roemenië om me daarmee te feliciteren. (Siago Hotel, Cluj-Napoca, Roemenië).

“Onze” Mieke
Zo was ik dan ook erg teleurgesteld toen “onze” drogist in Rotterdam ineens verdwenen was. Failliet. Aan ons had het niet gelegen.

Wij waren vaste klant. Dat laatste niet in het minst om de altijd vrolijke aanwezigheid van Mieke. En niet te vergeten haar deskundigheid. Althans, daar gingen wij van uit. En nog steeds eigenlijk. Want waar moeten wij nu terecht voor de antirimpelcrèmes, hydraterende ampullen en de enige echte waterproof mascara. Want ja, die laatste, daarvan is er maar een. Dat heeft Mieke ons verteld en dat hebben wij zelf proefondervindelijk vastgesteld.

Een staaltje van eerlijkheid
Omdat ik overdag meestal in de Haagse Bankastraat vertoef besluit ik de stoute schoenen aan te trekken en bij de enige tijd geleden tot DIO verbouwde drogist (voorheen parfumerie) een mascara te gaan kopen. Ook daar word ik getroffen door de eerlijk- en openheid van een van de medewerksters, Miriam. Als ik haar vraag naar de perfecte waterproof mascara noemt zij direct de naam van mijn favoriet. Vakkennis heeft ze dus! Vervolgens meldt zij dat zij, i.v.m. de veranderde winkelformule, dat merk helaas niet meer verkoopt. Jammer voor mij, maar wel staaltje van eerlijkheid! Na enige twijfel besluit ik haar het voordeel van de twijfel te gunnen en vraag haar advies voor de “second-best”. Ze is niet helemaal overtuigd welke te adviseren en overlegt met haar collega-drogist. Wederom een staaltje van eerlijkheid. En betrokkenheid. Samen kiezen zij uiteindelijk de mascara voor mij uit die het dichtst bij mijn wensen komt.

Dit maakt mij blij!
En vandaag heb ik die mascara op. Weer en wind trotserend middels een flinke wandeling door de sneeuw. En de kou! Tranen lopen over mijn wangen maar…. mijn mascara blijft top!
Wijn, gastvrijheid, mascara…… de gemene deler is een klant, en klantvriendelijkheid. Gastvrijheid.
Dit soort gebeurtenissen maakt mij blij!