Op donderdag 24 mei 2018 organiseerde het Bureau du Champagne Benelux een bijzondere lunch voor pers, champagne ambassadeurs en andere geïnteresseerden. De lunch vond plaats bij In de keuken van Floris in Rotterdam en bestond geheel uit vegetarische gerechtjes in combinatie met heerlijke champagnes. Een uitdaging die champagne-specialist Floris met zijn team maar al te graag aanging. Én die meer dan geslaagd bleek. De combinaties onderaan dit artikel. Nu eerst wat cijfertjes uit de presentatie door Grégoire van den Ostende, directeur Bureau du Champagne Benelux.

Het wijnjaar 2017 en de oogst in Champagne 

De oogst begon al op 4 september in de meeste regio’s van de Champagnestreek en is rond 15 september geëindigd. Het jaar 2017 was geen makkelijk jaar: in het voorjaar veroorzaakte vorst een verlies van 23% in het hele Champagnegebied. Van half mei tot half juli volgde een uitzonderlijk zonnige en warme periode waarbij warmterecords werden verbroken in verschillende subregio’s. Helaas werden de wijngaarden begin augustus geteisterd door onweer en hagel. Het rijpingsproces van de druiven zette echter goed door: in sommige dorpen begon men al met de pluk op 26 augustus. Het jaar 2017 was daarmee een van de vroegste druivenoogsten is sinds 1950 (na 2003, 2007 en 2011).

Champagne in cijfers*:

  • Op dit moment telt de Champagnestreek 15.800 Champagneboeren en 320 Champagnehuizen.
  • De oppervlakte in productie is 33.868 hectare waarvan het grootste deel, 22.488 ha, zich bevindt in de Marne, gevolgd door 8.019 ha in l’Aube en de Hâute-Marne en 3.361 ha in l’Aisne en Seine-et-Marne.
  • De oogst was 295 miljoen flessen en het rendement 10.060 kg/ha
  • Pinot noir staat het meest aangeplant (38%), en meunier en chardonnay elk 31%
  • De omzet was 4,9 miljard euro (waarvan 2,6% export)
  • De voorraad 31/7/2017 was 1393 miljoen flessen (individuele reserve inbegrepen)
  • 307.313.583 flessen werden verzonden, het meest (72%) door de Champagnehuizen zelf, de rest door handelaren en coöperaties.

Nieuw record omzet champagne in 2017

Met 4,9 miljard euro is een nieuw record in omzet bereikt. Deze groei is te danken aan de groei van de export met 6,6% terwijl de Franse markt stabiel bleef. Sinds 2005 is de omzet van de Champagne met 1 miljard gegroeid.
Belangrijkste exportland blijft de Verenigde Staten (586 miljoen euro, groei +8,5%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, hoewel de laatste door de ongunstige invloed van de ‘Brexit’ dit jaar in volume (-11%) en waarde (-5,%) daalde. Japan verstevigde zijn derde plaats door een forse groei in zowel waarde (+21,3%) als omzet (+17,6%). Daarna volgen resp. Duitsland en Italië.
Na een lichte daling in 2016, hervat Afrika zijn groei (+ 7% in volume en waarde) met een vooruitgang in Nigeria in het bijzonder (+ 24,7% in volume en + 18,4% in waarde). Azië is een van de best presterende werelddelen (+ 15,5% in volume en + 19,2 % in waarde). De Chinese wereld (China, Hong Kong, Taiwan) onderscheidt zich door een bijzonder dynamische groei (+ 26,7% in waarde). De cijfers van Zuid-Korea zijn eveneens opmerkelijk (+39,5% in waarde), voor het eerst overschrijdt de aankoop van champagne er de kaap van het miljoen flessen.
In Oceanië zet Australië, ondanks een wat minder gunstige wisselkoers zijn ontwikkeling voort (+ 23% in waarde),  Nieuw-Zeeland groeit eveneens met  12,9% in waarde.
In Europa (buiten Frankrijk waar de omzet groeit met 3,9% in een situatie waar de volumes nagenoeg stabiel blijven -0,5%), kent Scandinavië een nieuwe groei met meer dan  9% van de waarde van de invoer van champagneflessen.

Ten opzichte van 2016, een jaar waarin de groeiende omzet onder andere te verklaren viel door de diversiteit in de types en variëteiten aangekochte champagnes, is het de sterke groei in landen waar champagne het best wordt opgewaardeerd, in het bijzonder in de Verenigde Staten, Japan en Australië, die het nieuwe record verklaart.

Champagne en de Nederlandse markt

In 2017 hebben de verzendingen van Champagne-flessen naar Nederland een belangrijke groei met 7,7% in volume en 11,1% in waarde gekend.
Nederland is hiermee wereldwijd de elfde Champagne-invoerder met 2 536 816 naar Nederland verzonden flessen in  2017.
In totaal zijn er 337 verzenders aanwezig op de Nederlandse markt. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door Nederlanders in Frankrijk.

Brut neemt 85,7% van de markt voor zijn rekening, zowel rosé (5,9%), Cuvées Spéciales (2,1%), demi-sec (5,4%) als millésimés (2,5%) zijn verhoudingsgewijs belangrijker in Nederland dans de omringende/nabije  landen

Duurzaamheid in de Champagnestreek

Ook wordt even stil gestaan bij de ontwikkeling van de duurzaamheid in de Champagnestreek. Doelstellingen zijn verlaging met 25% van de ‘carbon footprint’ tegen het jaar 2020 en een 100% ecologische wijnbouw. Inmiddels is onder meer het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen met 50% gereduceerd en wordt 90% van het industriële afval gesorteerd en teruggewonnen.

Tot slot vraagt Grégoire aandacht voor de Champagne Ambassadeurs, de Prix Champagne die in november weer bekend wordt gemaakt en de jaarlijkse Dag van de Champagne.

De champagnelunch, champagnes en gerechtjes 

Champagne Delamotte Blanc de Blancs 2007
&
Zee Zonder Vis: Aardpeer, Gerookte Tofu, Oesterblad, Zeewater, Tapioca, Borage, Roodhoorntjes wier, Basilicumzaad

Champagne Godmè ‘Sabine’ Brut Blanc de Noirs (100% pinot noir)
&
Texturen van Mais, Tempeh, Gefermenteerde Tomaat & Zoethout, Aji, Amarillo, Tomatillo, Tamarillo

Champagne Bourgeois-Diaz rosé BD’RS (100% meunier)
&
Watermeloen, Rabarber, Amaranth, Biet, Verveine

Champagne Domaine Collet Anthime Héritage 300,
67% chardonnay, 21% pinot noir en 12% meunier
&
Asperge, Morilles, Foelie, Eidooier,
Sorbet Gefermenteerde Asperge, Chlorofyl

Champagne Philipponnat Grand Blanc Extra Brut 2008 
naast
Champagne Philipponat Clos des Goisses Brut L.V.2000
(= Long Vieillissement: 15 jaar!)
&
Bloemkool, Soja, Codium, Boekweit

Champagne Louis Roederer Carte Blanche Demi-Sec,
40% chardonnay, 40% pinot noir, 20% meunier)
&
Witte Chocolade, Chartreuse, Rijst, Earl Grey, Vijgen, Framboos, Bergamot

Ik zeg: supergeslaagde lunch! Heerlijke champagnes en bijzonder mooie en lekkere bijpassende vegetarische gerechtjes. Wat een toppertjes, die Floris en zijn team! Dat zij veel met champagnes doen blijkt wel uit feit dat een groot deel van het assortiment uit eigen, kleinschalige, import komt. Én het complete champagne arrangement waarvoor je kunt kiezen bij je lunch of diner. En niet te vergeten de ‘bubbelbrunch’ die Floris twee keer per jaar organiseert waarbij kleine, zelfstandige champagne producenten hun totale lijn van champagnes laten proeven. In de keuken van Floris bestaat dit jaar ook nog eens 12 jaar en dat wordt gevierd.  Check de FB pagina van Floris voor alle info.

*Cijfers: Comité Champagne

LINKS: 

Ga hier naar de site van het Bureau du Champagne Benelux

🍇🍷🍴Geen enkel culinair nieuwtje missen? Schrijf je dan hier in ✏ voor onze wekelijkse nieuwsbrief!